İnsan Kaynaklarında Performans Değerlendirme
PERFORMANS DEĞERLENDİRME
Bir çalışanın belirli bir zaman kesiti içerisinde kendisine verilen görevi
yerine getirmek suretiyle elde ettiği sonuçlar.
Performans Değerlendirme: Çalışanların belirli bir dönemdeki fiili
başarı durumlarını ve geleceğe ilişkin gelişme potansiyellerini belirlemeye
yönelik çalışmalar
* Gerçek performans ile beklenen performans arasındaki açıklığı belirlemeye
yarayan bir süreç
* Performans değerlendirme iş görenlerin İşlerini ne kadar iyi yaptıklarını
belirlemeyle ve bu konuda onlara geri bildirimde bulunmayla, yeni amaçlar
üzerinde mutabakat sağlanmasıyla ve performans iyileştirme için bir plan
oluşturulmasıyla ilgili
* Performans değerlendirme iş görenlerin işyerindeki başarılarının, tutum,
davranış ve kişilik özelliklerinin objektif birtakım ölçütlere göre
belirlenmesi, değerlendirilmesi süreci.
Performans Değerlendirme Amaçları
· - Çalışanlara yönelik
çeşidi kararların alınması (İKP, ücret-maaş yönetimi, eğitim geliştirme
ihtiyaçları, işten ayırma kararlan)
· - Ödüllendirme ve
geliştirmenin yapılması
· - İletişim, işbirliği ve
dayanışmanın sağlanması
· - Çalışanların eksik
yönlerini görmelerine ve
· - Biçimsel olmayan
değerlendirmeler, amirlerin tamamlamalarına yardımcı olması
Biçimsel değerlendirmeler, örgütte belirli aralıklarla ve sistemli
bir şekilde işgören başarısını değerlemek için yapılan faaliyetler
Biçimsel değerlendirmeyi etkileyen faktörler;
· yapılan iş
işgörenlerin tutum ve davranışları
· yöneticinin tutumu
işgören sendikasının yaklaşımı
Biçimsel olmayan değerlendirmeler, amirlerin çalışanlar hakkında sahip
oldukları kanaatler
Performans Değerlendirme Açısından Önemli Olan Unsurlar
Ø Neyin değerlendirileceği
Ø Değerlendirmenin zamanı ve sıklığı
Ø Değerlendirmeyi kimin yapacağı
Ø Değerlendirmede hangi yöntemin
uygulanacağı
Değerlendirmeye konu olan ölçütler; İşin miktarı, kalitesi, bireyin
başkaları ile geçinme derecesi, sorumluluk alma, hesap verme vb.
Değerlendirmeyi yapacak kişiler;
* İş görenin ilk üstü * Kişinin
kendisi
* İş arkadaşları
* Astlar
* Müşteriler
* İşletme dışı uzman
* 360 derece geri besleme yaklaşımı
Performans Değerlendirmede Ortaya Çıkan Unsurlar
Sistem Sorunları
ü Değerleme ölçütlerinin yetersiz olması,
uzun zaman alması
Değerlendiren Kişiden Kaynaklı Sorunlar
ü Kişilik ve algılama farklılıkları, farklı
bakış açıları ve değerlendirmeler
ü Hale etkisi
ü Belirli puanlara yönelme
ü Yakın geçmişteki olaylardan etkilenme
ü Kontrast hataları
ü Kişisel önyargılar
ü Pozisyondan etkilenme
ü Atıf hataları
Performans Değerlendirme Yöntemleri
Bireysel performans standartlarına dayalı yaklaşım; Kişilerin
gerçekleştirdikleri hedeflere, yarattıkları sonuç ve çıktılara göre oluşturulan
bireysel standartlarla değerlendirilmeleri
ü Kompozisyon yöntemi: Değerlendiricinin
değerlendirilecek olan kişinin nitelikleri, yetenekleri, üstün ve zayıf yönleri
hakkında bir ya da birkaç paragraftık bir kompozisyon hazırlaması
Personeli yalandan tanıyan ve iyice bilen kişilerden, sözlü ya da yazılı
olarak doğru ve açıklayıcı nitelikte bilgiler toplamak, çok kez biçimsel
değerlendirmeler derecesinde ve onlar kadar geçerli bir yoldur
ü Direkt indeks yöntemi: Performans
standartları, ya yönetici tarafından tek başına ya da yönetici ile astının
birlikte tartışması sonucu belirlenir
Her iki durumda standartlar işin gerektirdiği çıktıya göre genel nitelikte
ve objektiftir
Örn: verimlilik, devamsızlık, işgücü devri, ürün miktarı, kalite, müşteri
şikayet sayısı vb.
ü Çalışma standartları
yöntemi: Genellikle yönetici olmayan ve üretim süreçlerinde çalışanlar için
uygun bir hedeflerle yönetim uygulaması
Bir standardın oluşturulmasını veya tahmin edilen bir üretim düzeyinin
belirlenmesini ve her çalışanın performansının bu standartla
karşılaştırılmasını ifade etmekte
Çalışma standartları yönteminin, objektif kriterlere dayanması gibi bir
üstünlüğü mevcut
ü Amaçlara göre yönetim: Başarıyı, kişilik
ya da kişisel nitelikler yerine amaç ve sonuçların gerçekleştirilme derecesine
bakarak değerlendirmekte
Örgütün ortak amaçlarıyla ilgili bir çalışmayla başlayan ve bu noktaya
tekrar dönen bir süreç
Örgütün temel amaçları yönünde çalışanların üstleri ile bir araya gelerek
bireysel hedeflerinin belirlenmesi ve dönem sonunda da tarafların birlikte
çalışanın amaca ulaşma derecesini gözden geçirmesi söz konusu
Kişiler arası karşılaştırmalara dayalı yaklaşım; Değerlendirmelerin
bir çalışanın performansının bir veya daha fazla çalışanla karşılaştırılması
sonucunda elde edilmesi
Çalışanların birbirleri ile kıyaslanarak başarı düzeylerine göre
sıralanması (kim/kimler terfi edebilir, bir iş için en uygun aday kimdir
sorulanın yanıtlamak için çalışanların başarı düzeylerine göre sıralanması)
ü Basit sıralama yöntemi: Kullanılan en eski
ve en basit yöntem
Değerlendirilecek kişilerin isimleri bir kağıdın sol tarafına yazılır, en
yüksek ve en düşük değer taşıdığı düşünülen iki ısım kağıdın sağ tarafına en
üste ve en alta yazılır. Kalan isimler tek tek değer sırasına göre bu iki isim
arasına yerleştirilir.
Sakıncaları
Ø İş görenleri sadece genel haşarı durumu,
örgüte katkısı vb. gibi tek bir ölçüt bazında karşılaştırması
Ø İş görenleri sayısal olarak
değerlendirememesi
Ø Başarı farklılıkları derecesinin
bilinememesi
Ø Aynı anda birçok iş görenin hangi sıraya
gireceğinin saptanmasının çok zor olması
ü İkili karşılaştırma
yöntemi: Çalışanların isimleri bir kağıda yazılır. Sonra her çalışan diğer bir
çalışanla tek tek karşılaştırılarak başarısı diğerinden yüksek bulunan
çalışanın isminin karşısına bir işaret konur.
Sakıncaları
Ø Yöntemin uygulanmasının oldukça uzun zaman
alması
Ø Sıralama içinde farklı noktalarda yer alan
iki çalışanın birbirlerinden ne kadar başarılı ya da başarısız olduklarının
bilinmemesi
ü Zorunlu dağılım yöntemi: Örgütlerde
çalışanların performans düzeylerinin normal dağılım eğrisine (çan eğrisine)
uygun bir dağılım göstermesi gerektiği varsayımından hareketle çalışanların
beşli ya da dörtlü bir ölçeğe göre değerlendirilmesi
Sakıncaları
Ø Küçük çalışan gruplarında uygulanmaması
Ø Çalışan grubunun gerçekten başarılı olması
durumunda bile yöneticiye en azından %10’luk belirli bir grubu başarısız olarak
sınıflamaya zorlaması
Ortak performans kriter ve standartlarına dayalı yaklaşım; Her bireyin
performansının diğer kişilerden bağımsız olarak kendi iş tanımının içerdiği
görev ve sorumluluklar temelinde ele alınması
Değerlendirme kriterlerinin birden çok olup, belirli çalışan gruplan ya da
tüm çalışanlar için ortak olması
ü Grafik dereceleme
ölçekleri (grafik değerlendirme skalaları):
Ø En eski en basit ve en sık kullanılan
yöntem
Ø İş analizi yoluyla önemli bulunan
performans boyutları (işin kalitesi, işin miktarı, iş bilgisi, işe devam,
disiplin veya güvenilirbk, çalışkanlık, iletişim, dürüstlük gibi kişilik
özellikleri, vb.)belirlenmesi, sonra boyutların kendi içinde "yetersiz"
''yeterli", ve ‘‘mükemmel" gibi bir derecelendirmeyle belirtilmesi.
Ø Bu derecelerin sayı veya harfle ifade
edilebilmesi
Ø Derecelere sayısal ağırlıklar (puanlar)
verilerek de çalışanların performans derecelerinin sayısal olarak
saptanabilmesi söz konusu
ü Davranışsal
değerlendirme ölçekleri:
Ø Performansı davranışsal düzeyde
değerlendirmeyi hedefleyen bir yöntem
Ø Çalışanların her iş ve iş grubu için
belirlenen performans boyutlarında yerine getirmesi gereken davranışlarının,
yalnız çeşitli kişilik özelliklerine bakılmaksızın, 11e düzeyde ortaya
koyabildiklerinin değerlendirilmesi söz konusu
ü Davranışsal gözlem
ölçekleri:
Ø Davranışsal beklenti ölçeklerinin sorun
yaratan yönlerini ortadan kaldırmak amacıyla geliştirilmiş
Ø Çalışanların kendilerinden beklenen
davranışlara göre değil, somut gözlemlenen davranışlara dayalı olarak
değerlendirilmeleri söz konusu
ü Kritik olaylar yöntemi:
Ø Astını gözlemleyen üstün, onun başarı ve
başarısızlıklarını oluşturan çalışma davranışlarını kaydetmesi
Ø Kaydedilen unsurların kişinin
performansında yöneticisinin dikkatini çeken kritik olaylardan oluşması
Ø Bu davranışların anında ve koşullar
dikkate alınarak not edilmesi ve sonra da bu kritik olaylara ilişkin asta geri
besleme sağlanması
Ø Değerlendirmenin çalışanın bağımsızlık,
sadakat gibi kişisel özellikleri yerine işe yönelik davranışlarına dayalı
olarak yapılması söz konusu
ü İşaretleme listesi
yöntemi:
A. Ağırlıklı Kontrol Listesi
Bir iş için çeşitli davranış biçimlerini tanımlayan çok sayıda cümleler
oluşturulması, etkililiğin tüm düzeylerini temsil eden bu cümlelere puanların
(genellikle 0 ile 10 arasında) verilmesi, örgütsel etkililiğe en fazla katkıyı
yapan davranışın en büyük puanı alması ve diğer davranışların da amaçlara katkı
dereceleri bakımından puanlanması söz konusu
Listede uygun cümleleri işaretleyen değerlendirici, bunlara ait puanlan
bilmez. Daha sonra işaretlenen ifadelere karşılık gelen puan belirlenir. Bu
puanlar toplanarak değerlendirilen kişinin performansı ortaya konulur.
B. Zorunlu Seçim:
Bazı işaretleme listeleri ifade kümeciklerinden oluşur
Değerlendirici kümedeki ifadelerden birini seçmek zorundadır
İfadelerin kişinin performansıyla ilişkisi ve performansına etkisi farklı
oranda olduğundan, daha hassas bir ölçüm söz konusu
ÜCRET YÖNETİMİ
ü Emeğin bedeli
ü Çalışmanın karşılığı olarak emek sahibine
sağlanan yararlar.
ü İstihdam karşılığında örgüt tarafından iş
görenlere sağlanan maddi ve maddi olmayan tüm ödüller.
Ücret haddi = Temel ücret = Çıplak ücret = Kök ücret
“İş görenin emeğinin, işinin ya da çalışmasının karşılığı olan doğrudan
ücret”
Ücret geliri = Giydirilmiş ücret
“Temel ücrete diğer ücret kalemlerinin eklenmesiyle bulunan toplam ücret”
Brüt ücret
“Tahakkuk eden, kesintiler öncesi toplam ücret”
Net ücret
“Brüt ücretten çeşitli kesintiler düşüldükten sonra kalan ve iş görenin
eline geçen ücret”
Parasal ücret
"Ücretin geçerli para cinsinden tutarı”
Gerçek ücret
Parasal ücretin satın alma gücü”
Asgari ücret
“Belirli bir piyasa veya ortamda verilebilecek en düşük ücret düzeyi”
Ayni ücret
"Ücretin ekonomik değeri olan mal ve hizmetler biçiminde sağlanan
kısmı”
Nakdi ücret
“Ücretin para veya nakit olarak ödenen kısmı”
Ödül
“ İş görenin olağan dışı başarı ve katkılarının karşılığı olarak ve düzenli
olmayan şekilde sağlanan maddi olan ve olmayan yararları”
Maaş
“ Düzenli aralıklarla ödenen para toplamı”
Ücret Bileşenleri
Temel Kök Ücret: İş görenin üstlendiği işin değerine ya da sahip olduğu beceri ve
yetkinliklere göre belirlenen ve çoğu durumda belirli bir dönem boyunca garanti
edilmiş olan kök ücrettir.
Değişken (Performans) Ücret: İş görenlerin performansına ve
katkısına göre verilen teşvikli ücret bileşenlerini içerir. Garantili sabit bir
ödeme değildir. Prim, komisyon vb.
Ek Yararlar ve Sosyal Yardımlar: Emek karşılığı olan asıl ücrete ek
olarak işveren tarafından sağlanan her türlü ilave yaran kapsar. Kar payı,
ikramiye, yemek, işsizlik ve iş göremezlik ödemeleri, sağlık sigortası, araba,
lojman vb.
Ücret Yönetim Süreci
Ücret yönetimi, “iş görenlerin uzmanlık ve hizmetlerinin karşılığı olan
kazanç ve ödüllerle ilgili ücret sistemlerinin tasarımı ve yönetilmesidir.”
Aşamaları
1- Örgüt ve çevre analizleri
2- Ücret yönetimi sisteminin oluşturulması
a. Ücretleme amaç ve politikalarının belirlenmesi
b. Temel ücret yapısının oluşturulması
c. Ücret sistemlerinin tasarlanması
d. Ücretlemeye ilişkin görev ve sorumlulukların tasarlanması
3- Ücret yönetimi sisteminin işletilmesi
4- Değerleme ve kontrol
Ücretleme Amaç ve Politikalarının Belirlenmesi
Ücret Yönetiminin Amaçları
*Yasalara uygunluk *Yeterlilik
*Güdüleyicilik
*Eşitlikçilik-adalet *Güvence
*Maliyet etkinliği
*Dengelilik
*Kabul edilebilirlik
Ücret Yönetiminin Politikaları
· -Temel ücret yapısı
(eşitlik)
· -Piyasaya göre ücret
düzeylerinin ne olacağı (rekabetçilik)
· -Toplam ücret paketinin
bileşimi
· -Ücret-performans
ilişkisi (iş gören katkılarının ücrete yansıtılması)
· -Ücret yönetim sisteminin
işletilmesi (ücret artışının neye göre, nasıl ve kimlerce yapılacağı;
açıklık-gizlilik politikası vb.)
Ücret Yapısının Oluşturulması ve Uygulanması
Ücret yapıları, temel ücret veya maaş hadlerinin belirlenmesiyle ilgilidir.
Temel ücretin toplam ücret paketi içindeki payı dikkate alındığında ücret
yapısının ücret sisteminin iskeletini (omurgasını) oluşturduğu söylenebilir.
Ücret yapısı;
ü İşe dayalı ü Kişiye dayalı olarak oluşturulur
Ücret yapısının oluşturulması;
1. İş yapısı veya hiyerarşisinin oluşturulması,
2. İş yapısındaki her bir kademe veya derece (tekil iş veya iş grubu) için
ücret düzeylerinin belirlenmesi
3. Yapı içinde işlerin konumunun ve ücretlerin belirlenmesi aşamalarını
içerir.
İş değerlemesi; İşletme içinde mevcut işlerin göreli olarak
değerlerinin belirlenmesidir.
İş değerlemesi ile işler arasındaki önem farklılıkları ortaya çıkarılır ve
iş yapısı belirlenir.
İş yapısı belirlendikten sonra oluşan kademelere göre temel ücret
düzeylerinin farklılaştırılması ile ücret yapısı oluşturulur.
Ücret araştırması; Belirli bir piyasadaki örgütlerin ücret
politikaları, sistemleri ve uygulamaları ile anahtar işlere ait ücret
düzeylerine ilişkin sistemli bir inceleme ve veri toplama sürecidir.
Yeni İş ve Ücret Yapısının Oluşturulması
1- İş yapısının (kademelerin) oluşturulması
2- İş yapısındaki her bir kademe için ücret düzeylerinin belirlenmesi
3- Yapı içinde işlerin konumunun ve ücretlerinin belirlenmesi
İş ve Ücret Yapısının Oluşturulmasında Temel Yaklaşımlar
İŞ YAPISI
(HİYERARŞİSİ)
|
||
ÜCRETLEME
|
İşlerin
tek tek sıralanması
|
İş grupları
ya da kademeleri
|
Tek bir
ücret haddi
|
Nokta
ücretleme
|
Basamak
tipi yapı
|
Ücret
aralığı
|
Tekil iş
ücret aralıkları
|
Braket,
Alan ya da bant tipi yapı
|
Tek Ücretleme
Nokta ücretleme: Farklı değerdeki her iş için tek bir ücret haddi
belirlenmesini içeren bu yapı türünde her işe ayrı ücret saptanmış olur.
Böylece işletmede iş sayısı kadar değişik ücret haddi söz konusu olur.
Tekil iş ücret aralıkları: Farklı değerdeki her bir iş için ayrı ücret
aralıkları belirlenir. Ücret aralığı, ücret hadlerinin taban ve tavan sınırları
arasında değişebilmesini ifade eder.
Toplu Ücretleme
Basamak tipi yapı: Yakın değerdeki işlerden oluşan her grup ya da
kademe için tek bir ücret haddi belirlenir.
Braket (band) tipi yapı: Belirli değer aralığına giren her
bir iş grubu için belirli ücret aralıkları belirlenir. Bu yapılarda belirli
derecelere yerleştirilen tüm işlere o dereceler için belirlenen aralıklarda
ücret ödenir.
Geniş band yapısı: Ücret derece ve aralıklarını daha fazla işi ve
ücret düzeyini içeren az sayıda ve geniş bandlar içinde toplamayı ifade eder.
Her band birden fazla iş sınıfı ve ücret grubunu kapsamaktadır. Bu yapıda
bandlar arası hareket az ama band içi hareket çok olup, bir banddan diğerine
geçiş ciddi terfi, ücret artışı demektir.
Ücret Sistemleri
1- Zaman esasına dayalı ücret sistemleri
a. Temel zaman ücreti
İşgörene ödenecek ücret, gün, saat, hafta, ay gibi bir zaman birimi esas
alınarak hesaplanır.
b. Ölçülmüş iş miktarına göre günlük ücret
Sistem, bir zaman dilimi içindeki üretim hedeflerini önceden belirleyerek,
bu üretimin gerçekleşebileceği fikrini işgörene kabul ettirmek, öngörülen
üretim hedefini psikolojik bir baskı aracı olarak kullanarak işgören çabasının
belirli bir üretim miktarını gerçekleştirmesi amacına yönelmiştir.
c. Değişken günlük ücret
Bu sistemde iki ücret.seviyesi vardır. İlkinde tüm işgörenier için geçerli
olan bir temel ücret, söz konusu olup, ikinci düzeyde öngörülen hedeflerin
üstüne çıkan işgörenlerın alabileceği yüksek ücret, söz konusudur.
2- Özendirici ücret sistemleri
a. Parça başı ücret sistemi
Bu sistemde işgörenin ücreti, üretilen miktarla doğru orantılı olarak
artar. Hakedilen gelir, bir ürün için saptanan ücret ile ortaya çıkan ürün
miktarı çarpılarak bulunur.
b. Akort ücret sistemi
İşgörenin çalışma süresinin değil, verimin niceliği esas alınarak ücret
belirlenir. Verime bağlı ücret sistemlerinde işgören yaptığı iş için önceden
belirlenen ücrete göre ücret geliri elde eder. Ancak işgören öngörülen normal
verim düzeyinin altında üretir veya hiç üretmezse ücret geliri bu sonuca göre
değişir.
3- Primli ücret sistemleri
Prim, işgöreni belirli bir davranışa yöneltme, öngörülen ya da bunun
üzerinde nicelik-nitelikte ürün, hizmet elde etmek gibi önceden saptanan
hedeflere göre oluşmaktadır.
a. Tek faktörlü primli ücret sistemleri
Prim sisteminin tasarımında tek faktörün temel alınması ile oluşturulur.
Verimlik, kalite primi vb.
b. Çok faktörlü primli ücret sistemleri
Sistemin tasarımında birden fazla faktörün temel alınmasıdır.
İKY’de KORUMA İŞ GÜVENLİĞİ İŞGÖREN SAĞLIĞI
İş Güvenliği ve İşgören Sağlığı
“İşçilerin iş kazalarına uğramalarını ve meslek hastalıklarına
tutulmalarını önlemek, sağlıklı ve güvenli çalışma ortamını oluşturmak için
alınması gereken önlemler dizisi”
Temel Amaç
İş Güvenliği; İş yerinde çalışanların güvensiz davranışlarının
ve/veya güvensiz ortamın neden olabileceği iş kazalarının önlenmesi ve güvenli
bir çalışma ortamının yaratılabilmesi
İşgören Sağlığı: Çalışanların yaptıkları işlerden dolayı sağlıklarına
bir zarar gelmemesi
Uluslararası Çalısına Örgütü (ILO) ile Dünya Sağlık Örgütü’nün (WHO) işçi
sağlığı ve iş güvenliği ortak komisyonuna göre işçi sağlığının esasları;
1. Bütün iş kollarında işçinin fiziksel, ruhsal ve sosyo-ekonomik bakımdan
sağlığını en üst düzeye çıkarmak ve bunun devamım sağlamak
2. Çalışma şartları ve kullanılan zararlı maddeler nedeniyle işgören
sağlığının bozulmasını engellemek
3. Her işgöreni kendi fiziksel ve ruhsal yapısına uygun işte çalıştırmak
4. İşin, işgörene ve işgörenin işe uyumunu sağlamak
İş kazalarım ve meslek hastalıklarım önlemek işgören sağlığı ve iş
güvenliği yönetiminin sorumluluğunda olup, işgören sağlığı ve is
güvenliği yönetimine 3 temel görev düşmekte:
1. Tehlikeleri tanımlamak
2. Her tehlike için riskin boyutunu tahmin etmek ve saptamak
3. Riskin kabul edilebilir olup olmadığına karar vermek ve riski kontrol
altına almak
İş Kazaları; “Çalışanların işyerinde çalışırken, işe giderken veya
eğitim esnasında çalışana zarar veren, üründe hasar oluşturan, süreçte
yavaşlamaya neden olan ve ürün kaybına sebep olan istenmeyen olaylar”
İş kazaları güvensiz davranış ve güvensiz fiziki koşulların bileşimi ile
oluşur
İş kazalarının oluşmasında insan davranışının katkı payı önemli
Meslek Hastalıkları; “Çalışanın çalıştırıldığı işin niteliğine
göre tekrarlanan bir sebeple veya işin yürütüm şartları yüzünden uğradığı
geçici veya sürekli hastalık, sakatlık veya ruhsal arıza halleri”
Meslek hastalıklarının nedeni insan davranışından bağımsız
Çalışanın o işte veya işyerinde çalışmaktan başka herhangi bir rolü yok
İş Kazası ve Meslek Hastalıklarının Nedenleri
1- Fiziksel Tehlikeler:
· Titreşim
Gürültü
Yetersiz
havalandırma
Aşırı ısı, nem ve hava hareketleri
Yetersiz veya aşın aydınlatma
2. Kimyasal Tehlikeler:
· Toksik gazlar, organik
sıvıların buharları, ergimiş haldeki metal gazlar
· Radyasyona maruz kalma
(X ışınları, doğal ve yapay radyoaktif maddeler, kızılötesi ve mor ötesi
ışınlar)
· Asitler, bazlar
nedeniyle yanma
· İnert tozlar, fıbrojenik
tozlar, toksik tozlar, kanserojenik tozlar, alerjik tozlar alerjik tozlar
3. Elektrikle Çalışma ile Meydana Gelen Tehlikeler
· Topraklanması yapılmamış
tezgahlar veya el aletleri
· Topraklamanın belli
periyotlarla konrolünün yapılmaması
· Elektrik ve aydınlatma
tesisatının periyodik kontrolünün yaptırılmaması
· Yıpranmış ve hatalı
onarılmış el aletleri
· Yetkisiz kişilerin
müdâhale etmek istemesi
· Kırık yıpranmış el
aletleri
· Koruyucu baret eldiven,
çizme, ıstaka veya tabure gibi kişisel koruyucuların bulunmaması
· Zeminin yalıtılmaması
· Yüksek gerilim ile
çalışmada gerekli kurallara uyulmaması
4. Mekanik Tehlikeler:
· Makine ve tezgahın ezen,
delen kesen, dönen operasyon koruyucusunun bulunmaması
· Preslerde çift el
kumanda kullanılmaması
· Preslerde ayak
pedalı koruyucusu olmaması
· Transmisyon kayışlarının
koruyucusunun takılmamış olması
· Makine ve tezgahı
tehlike anında durduracak stop butonun bulunmaması
· Yetersiz ve uygun
olmayan makine, ve koruyucu teçhizat
· Yetersiz uyarı
sistemleri
· Düzensiz ve dağınık
işyeri ortamı
· Makinelerin, kaldırma
aletlerinin, kazanların, kompresörlerin vb. gerekli bakım ve periyodik
kontrollerinin yapılmaması
5. Tehlikeli Yöntem ve İşlemler
· Makine veya tezgahlarda
çalışırken koruyucu teçhizatın devre dışı bırakılması
· Baret, gözlük, siper,
maske vb. kişisel koruyucuların kullanılmaması
· Aşırı yük kaldırma
· 3m'den yüksek malzeme
istifleme
· Etiketlenmemiş veya
yetersiz etiketlenmiş malzeme
· Gereken uyarı, ikaz
işaret ve yazılarının konmamış olması
· Güvenlik kartı olmayan kimyasalla
çalışma
· İşe yeni başlayan işçiye
çalıştığı işle ve iş sağlığı ve güvenliği konularında eğitim vermeden
çalıştırma
· Belli aralıklarla
işçilere iş sağlığı ve güvenliği konularında eğitim verilmemesi
· Yeterli ikaz vermeden
araçların çalıştırılması veya durdurulması
· Elektrik kesilmeden
teçhizat üzerinde onarım
· Onarım esnasında şalter
veya beklenmedik bir harekete karşı güç düğmesinin emniyete alınmamış olması
· Çalışır haldeki
teçhizatın yağlanması, temizlenmesi, ayarlanması,
· Depo ve konteynerlerin
tam olarak boşaltılıp temizlenmeden üzerinde onarım ve kaynak yapılması
· Yüksekten atlama
· Parlama, patlama ve
yangın ihtimali olan yerlerde elektrik tesisatının exproof olmaması
· Parlama patlama
tehlikesi olan yerlerde sigara içilmesi
· Yükleme ve boşaltma
işlemlerinin uygun yöntemle yapılmaması
· Malzemelerin makinelerin
ve teçhizatın uygun yerleştirilmemesi
6. İşyeri Ortamından Kaynaklanan Tehlikeler:
· İşyeri zemini
· Yetersiz Geçitler
· Yetersiz Çıkış yerleri
· Yetersiz iş alanı
· Düzensiz işyeri
· Merdivenlerde korkuluk
olmaması
· Duşların ve tuvaletlerin
çalışır durumda veya temiz olmaması
7. Çeşitli bakteriler, mikroplar, virüsler
8. Örgütün psiko-sosyal ortamı
· Stres
· İşyerinde fiziki ya da
psikolojik şiddet
· Tükenmişlik sendromu
Stres; "İç ve dış ortamdan kaynaklanan etkenlerin, birey tarafından tehdit
edici ya da zararlı olarak değerlendirilmesi sonucunda, bedensel ve psikolojik
boyutlarda ortaya çıkan aşırı uyarılma hali”
‘Herhangi bir uyarıcı karşısında organizmanın gösterdiği tepkilerin bütünü”
Stres Kaynakları
1. Gündelik yaşamın basit gerilimi
2. İş ve okul yaşamı
3. Fiziksel çevre
4. Bedensel, zihinsel, duygusal ve sosyal gelişim alanlarındaki değişmeler,
toplumsal ve teknolojik değişmeler
5. Travmatik yaşam olayları
İşyerinde Psikolojik Taciz (Mobbing/Yıldırma/Taciz)
"işyerinde bireylere üstleri, çalışma arkadaşları ve/veya astları
tarafından sistematik biçimde uygulanan her tür kötü muamele, tehdit, şiddet,
aşağılama gibi davranışlar”
1. Mobbingin Davranışsal Belirtileri
· Telefon, bilgisayar ve
lamba gibi işyerinde bulunan kişiye ait eşyalar, birdenbire kaybolur veya
bozulur. Yerine yenileri konulmaz
· Çalışma arkadaşlarıyla
aralarında çıkan tartışmalar, her zamankinden çok i daha fazla olmaya başlar.
· Kişinin sigara kokusu ve
dumandan çok rahatsız olduğunu bile bile yanındaki masaya çok sigara içen biri
yerleştirilir.
· Kişi, başkalarının
ofisine girdiğinde konuşma hemen kesilir, konu değiştirilir.
· Kişi, işle ilgili önemli
gelişmeler ve haberlerin dışında bırakılır.
· Kişinin arkasından
çeşitli söylentiler çıkarılır; kulaktan kulağa fısıltılar yayılır.
· Kendisine yetenek ve
becerilerinin çok altında veya uzmanlık alanına girmeyen işler verilir.
· Birey, her yaptığı işin
ince ince, gözlendiğini hisseder.
· İşe geliş gidiş
saatleri, telefon konuşmaları, çay ya da kahve molasında geçirdiği zaman
ayrıntılarıyla kontrol edilmektedir.
· Birey, diğerleri
tarafından sürekli eleştirilir veya küçümsenir.
· Birey, sözlü veya yazılı
soru ve taleplerine yanıt alamaz.
· Birey, üstleri veya iş
arkadaşları tarafından kontrol dışı tepki göstermeye kışkırtılır.
· Birey, şirketin özel
kutlamaları veya diğer sosyal etkinliklerine kasıtlı olarak çağrılmaz.
· Bireyin dış görünüşü
veya giyim tarzıyla alay edilir.
· Bireyin işle ilgili tüm
önerileri reddedilir
· Kendisinden daha alt
düzeydeki görevlerde çalışanlardan daha düşük ücret alır
2- Mobbingin Fizyolojik Belirtileri:
· Beyinle ilgili: Sıkıntı,
panik atak, depresyon, yarım baş ağrısı, baş dönmesi. Hafıza kaybı, dikkati
toplayamama ve uykusuzluk.
· Deriyle ilgili: Kaşınma,
kızarma, pullanma veya döküntü gibi deri hastalıkları.
· Gözlerle ilgili: Ansızın
göz kararması, görmede bulanıklık.
· Boyun ve sırtla ilgili:
Boyun kaslarında ve sırtta ağrı.
· Kalple ilgili: Hızlı ve
düzensiz çarpıntılar, kalp krizi.
· Eklemlerle ilgili:
Titreme, terleme, bacaklarda halsizlik hissetme, kas ağrıları.
· Sindirim sistemiyle
ilgili: Yanma, ekşime, hazım zorluğu gibi mide rahatsızlıkları, ülser.
· Solunum sistemiyle
ilgili: Nefessiz kalma, nefes alamama gibi solunum sorunları.
· Bağışıklık sistemiyle
ilgili: Organizmanın savunma yapılarında zayıflama, hastalıklara çok çabuk
yakalanabilme.
Tükenmişlik Sendromu; “Kişinin profesyonel iş yaşamında ve diğer
insanlarla olan ilişkilerinde olumsuzluklara yol açan öz saygı yitimi, kronik
yorgunluk, çaresizlik ve umutsuzluk duygularının gelişimi ile birlikte seyreden
fiziksel, duygusal ve entelektüel tükenme ile karakterize edilen bir sendrom”
Tükenmişlik Sendromunun Alt Boyutu
1- Duygusal tükenme; Tükenmişliğin en önemli belirleyicisi
Kişinin yaptığı iş nedeniyle duygusal olarak kendini aşırı yüklenmiş,
tükenmiş hissetmesi
2) Duyarsızlaşma; Kişinin hizmet verdiği insanlara karşı onların bir birey
olduklarını dikkate almaksızın negatif, gayri ciddi tutum ve davranışlar
sergilemesi
3) Kişisel başarı; Sorunun başarı ile üstesinden gelememe ve kendini
yetersiz olarak görme durumu
Kişinin işe karşı olan motivasyonunun düşük olması ve kendini çaresiz
hissetmesi





Yorumlar
Yorum Gönder