Ticarette Konteyner İle İlgili Herşey
KONTEYNER (Alm. Container (m), Fr.
Container (m), İng. Container)
Son yıllarda uzak mesafe
taşımacılığında geniş olarak kullanılan bir ambalajlama biçimi. Konteynerler,
milletlerarası kabul edilmiş standart ölçülerde imal edilmiş tabanı ahşap,
duvarları alüminyum levhalarla kaplı, tavanı çelik saçtan yapılmış kasalardır.
Dört köşesinde güçlü çelik taşıyıcı elemanlar bulunur. Kenarlar, çelik saç ve
cam takviyeli reçinelerle kaplıdır. Kasa boyutları, genişlik ve yükseklik 2,4
m, uzunluk ise 6,9 veya 12 m olabilecek şekildedir. Bir konteyner birçok defa
kullanılabilir.
Konteyner, treylerli
kamyonlarla, trenlere, gemilere ve uçaklara kolayca yerleştirilebilecek şekilde
yapıldığından dünyanın bir ucundan diğerine kasayı hiç açmadan, kolayca
yükleme-boşaltma yaparak süratle götürmek mümkündür. Kasa, mühürlenip yol
boyunca hiç açılmadığından içindekilerin çalınma ve bozulma ihtimali yoktur.
Üstelik çok parça mal, tek bir kasada bulunabildiğinden yükleme-boşaltmada
büyük kolaylık ve sürat sağlar. Ayrıca taşımada işçilik, ambalaj ve sigorta
giderleri azalır. Konteyner içinde yükü sabitleştirecek tertibatlar
bulunduğundan yük uzun mesafede zayiatsız bir biçimde ezilmeden, kırılmadan
gidebilir. Gemi ambarlarına üst üste konabilir ve birbirlerine
kenetlendiklerinden, kaymadan, devrilmeden rahatça taşınabilirler. Bu da
limanlarda, yükleme-boşaltmayı çabuklaştırır ve liman kapasitesini arttırır. Su
geçirmez biçimde yapıldığından, gemi güvertesine de istif edilip taşıma
hacminden kazanç sağlarlar. Bu üstünlüklerinden dolayı konteyner taşımacılığı,
1965 ten beri dünyada çok yaygınlaşmıştır.
Konteynerlerin içine
malzeme yüklenmesinde, rulolu konveyörler ve çatallı istifleyiciler
kullanılabilir. Kendisini taşıyacak treylerin üstündeyken de yüklenebilir.
Kasasına takılabilen sağlam ayaklar vasıtasıyla, taşıyıcı araç, konteynerin
altına girip çıkabilir. Taşıyıcı araca konulduğunda kilit düzenleriyle
sabitleştirilir. Limana varıldığında, uzun köprülü yükleme-boşaltma krenleri
vasıtasıyla doğruca gemiye yüklenip istif edilir. Limanda boşaltma ve kara ve
demiryolu taşıtlarına yükleme, raylar üzerinde hareket eden krenler ve özel
çatallı istifleyiciler vasıtasıyla yapılır. Ro-Ro taşımacılığında ise
konteyner, treylerden hiç indirilmeden çekici tarafından gemiye yüklenir. Varış
limanında bir başka çekici tarafından çıkarılarak gideceği yere götürülür.
Geniş gövdeli büyük
uçakların çıkmasıyla hava taşımacılığında da konteynerler yaygınlaşmıştır. DC
10, Lockheed L 1011 uçakları bu tip taşımacılık için kullanılmakta ise de
uçakların kapasitelerinden dolayı sınırlı kalmaktadır.
KONTEYNERLERİN
MARKALANMASI
Konteynerlerin
numaralandırma, kodlama ve markalama sistemi, ISO 6346 ile belirlenmiştir.
Yürürlükte olan ISO 6346, 1996 yılında hazırlanmış olup, bir önceki versiyon
1985 tarihli olanı, ara dönemdeki konteynerler hizmetten çıkıncaya kadar sadece
bunlar için geçerli olmuştur. Konteynerlerin markalanması 1- Mecburi markalama
2- Opsiyonel (isteğe bağlı) markalama olarak ikiye ayrılır
Mecburi Markalama
Konteyner dış yapısında
olması gerekli tanımlamalar ve uyarıları ifade eder. Bu grup;
a) Tanımlayıcı
Markalama: Tanımlayıcı markalama başlıca; konteynerin numarası, boyut ve tip kodu ile
ülke kodu gibi bilgilerden oluşup, aşağıdaki şekilde gruplandırılabilir;
– Konteyner
sahibi/operatörü kodu
– Konteyner seri numarası
– Kontrol numarası – tek haneli
– Ülke kodu
– Konteyner boyut ve tip kodlaması
Konteynerler, B.I.C – (
Uluslar arası konteyner ve inter-modal taşımacılık bürosu) tarafından sisteme
dahil edilerek, bir operatör/sahip kodu verilir. B.I.C. 1933 yılında kurulmuş
ve merkezi Paris’te olan bir kurumdur. 1970 yılı başlarında geliştirdikleri
alfa numerik BIC-kodun başarısı baz alınarak, ISO tarafından 1972 yılında
konteyner kodlanması ve resmi kayıtlarının tutulması ile görevlendirilmiştir.
Şu an; dünya konteyner filosunun %90’ına karşılık gelen 150 ülkeden yaklaşık
1700 konteyner operatörü/sahibi tarafından B.I.C kodu kullanılmaktadır. BIC
kodunda; her operatörün/sahibinin 3 haneli harf grubundan oluşan bir tanınma
kodu olup, konteyner seri numaraları seçimi, sahibi olunan her konteynerde
farklı olmak üzere, operatöre/sahibine bırakılmıştır. B.I.C, bilgi bankasını
aylık olarak güncellemekte ve yılda bir kez de basılı hale getirmektedir.
Her konteyner, toplam 11
haneli alfa nümerik bir numaraya sahiptir.
XXXY
|
ZZZZZZ-A
|
Harf grubu
|
Rakam grubu
|
XXX : Konteyner operatörü/sahibinin
kodudur ve B.I.C kodu olarak da bilinir.
Y : Konteyner sınıf kodu olup; U , J ve Z harflerinden
oluşur.
U : Tüm konteynerler için kullanılır
J : Ayrılabilir,sökülebilir
konteynerler ve ekipmanlarını tanımlamakta kullanılır.
Z : Treylerler ve şasileri tanımlamakta kullanılır.
ZZZZZZ : 6 rakamdan oluşan konteyner seri
numarası olup; seçimi , konteyner sahibi/operatörünün mevcut konteynerlerinden
farklı olacak şekilde insiyatifine bırakılmıştır. Rakamlar, 6 haneye
tamamlanıncaya kadar başlarına 0 konulur.
A : Tek rakamdan oluşan, kontrol numarasıdır.
Bu numara; konteyner sahibinin kodu , kayıt numarası ve sınıf kodunun
kullanıldığı Modulus II hesaplama yöntemiyle bulunur. Konteyner numarasının
sistemde kayıtlı olup olmadığını ve doğruluğunu tespitte kullanılması açısından
önemlidir.
KONTEYNER KONTROL RAKAMI
(Check Digit)
Check Digit (Kontrol
Rakamı) adı verilen rakam konteyner numaralarının en sonunda – (tire) ile
ayrılarak yazılan son rakamdır. Konteyner numaralarının sonundaki bu rakam bir
dizi matematiksel işlemler sonucunda elde edilir. Bu sayede uluslararası
yazışmalarda yanlış konteyner numaralarının kullanılması engellenmiş olur.
Önceki yıllarda Türk Gümrükleri bazı konteynerlerin belli zaman dilimi
içerisinde yurtdışı edilmediği gerekçesi ile gemi acentelerine dava açmıştır.
Bu gibi durumlarda konteyner numaralarının kayıtlara yanlış alındığını
düşünüyorsanız, Kontrol Rakamını kullanarak böyle bir konteyner numarasının
olamayacağını mahkemede ispatlamanız mümkün olacaktır. Kontrol Rakamını nasıl
hesaplayacağınız aşağıda tarif edilmiştir.
HARFLERİN DEĞERLERİ: Her harfin
karşılığı olan sayısal bir değer vardır. Bu değerlere aşağıdaki tablodan
ulaşılabilir
Harf
|
Eşdeğer
|
Harf
|
Eşdeğer
|
A
|
10
|
N
|
25
|
B
|
12
|
O
|
26
|
C
|
13
|
P
|
27
|
D
|
14
|
Q
|
28
|
E
|
15
|
R
|
29
|
F
|
16
|
S
|
30
|
G
|
17
|
T
|
31
|
H
|
18
|
U
|
32
|
I
|
19
|
V
|
34
|
J
|
20
|
W
|
35
|
K
|
21
|
X
|
36
|
L
|
23
|
Y
|
37
|
M
|
24
|
Z
|
38
|
2) 2’NİN KATLARI İLE ÇARPIM: Konteyner numarasını oluşturan harflerinde
rakama dönüştürülmesi sonucunda oluşan her bir sayı 2 üzeri 0’dan başlayarak
sırayla çarpılmaya başlar.
3) YENİ DİZİ: Bu işlemin sonucunda yeni bir
dizi elde edilir.
4) YENİ DİZİNİN TOPLAMI VE MATEMATİKSEL
İŞLEMLER: Yeni diziyi oluşturan tüm sayılar toplanır. Elde edilen tek
rakam 11’e bölünür. Bu bölme işlemi sonucunda “kalan” rakamının aşağıdaki
tablodaki karşılığı “Kontrol Rakamı” olacaktır.
Kalan
|
Kontrol rakamı
|
10
|
0
|
9
|
9
|
8
|
8
|
7
|
7
|
6
|
6
|
5
|
5
|
4
|
4
|
3
|
3
|
2
|
2
|
1
|
1
|
0
|
0
|
5) KONTROL RAKKAMINI BULMAK İÇİN ÖRNEK HESAPLAMA
Örnek Konteyner numarası
Z
|
E
|
P
|
U
|
0
|
0
|
3
|
7
|
2
|
5
|
Eşdeğerler
38
|
15
|
27
|
32
|
0
|
0
|
3
|
7
|
2
|
5
|
2.nin üstleri
1
|
2
|
4
|
8
|
16
|
32
|
64
|
128
|
256
|
512
|
2.nin üstleri ile çarpımı
38
|
30
|
108
|
256
|
0
|
0
|
192
|
896
|
512
|
2560
|
Toplam
4592
11’e bölüm işleri
417 tam 5/11
Buradaki 5 Bölme işleminin kalanıdır.
Toplamda 5 Rakamının yine 5 olduğu
görülmektedir. Sonuç olarak ZEPU 003725 Numaralı konteynerin kontrol rakamının
5 dışında bir rakam olmayacağıdır.
KONTEYNER TİP VE
ÖZELLİKLERİ
c
|
Grup Kodu
|
Özellik
|
D
|
Tanımlama
|
G
|
GP
|
Havalandırmasız genel konteyner
|
G0
|
Bir ya da her iki tarafından
(Baş-kıç) Açılabilir.
|
V
|
VH
|
Havaladırmalı genel konteynerler
|
V2
|
İçinde mekanik havalandırma olan
konteyner
|
B
|
BU
|
Basınca Dayanıklı/Dayanıksız dökme
yük konteynerleri
|
B0 B1
|
Kapalıkonteyner
Kapaılı ve haza sızdırmaz
|
S
|
SN
|
Tanımlanmış özel yük konteyleri
|
S1
|
Otomobil Taşıyıcılar
|
R
|
RE/RT/RS
|
Termal Konteynerler
(Isıtıcı-Soğutucu reefer'lar)
|
R0
|
Mekanik Isıtıcı /Soğutuculu
konteyner
|
H
|
HR/HI
|
Isıtma/soğutma ekipmanı portatif
olan Termal konteynerler
|
H0
|
Dışarıdan Portatif motor
takılabilen konteynerler
|
U
|
UT
|
Open-Top Konteynerler
|
U0
|
Bir yada her iki tarafından
(Baş-Kıç) açılabilir.
|
P
|
PL/PF/PC/PS
|
Platform Konteynerler
|
P0
|
Platform konteynerler
|
T
|
TN/TD/TG
|
Tank
Konteynerler
TN: Tehlikesiz Yük TD: Tehlikeli Yük
TG:Gazlar için
|
T3
|
Tehlikli yük taşıyabilen ve
min.265Pa basınca dayanıklı konteyner
|
A
|
AS
|
Hava veya standart taşımacılık
amaçlı konteynerler
|
A0
|
Boyut Tür ve Özellikleri
- 22G0: 20ft’lik 8ft6inch yüksekliğinde
bir ya da her iki tarafından (baş-kıç) açılabilir standart konteyner.
- 42G0: 40ft’lik 8ft6inch yüksekliğinde
bir ya da her iki tarafından (baş-kıç) açılabilir standart konteyner.
- 45S1: 40ft’lik 9ft6inch
yüksekliğinde(HC) Autotainer – otomobil taşıyıcı
- 45R0: 40ft’lik 9ft6inch
yüksekliğinde (HC) Termal konteyner – Reefer
- L5G0: 45ft’lik 9ft6inch yüksekliğinde
(HC) bir ya da her iki tarafından (baş-kıç) açılabilir konteyner.
Operasyonel Markalama
Yine uygulaması zorunlu olan bu markalama, aşağıdaki şekilde
sınıflandırılabilir;
- Konteyner
kapasite bilgisi ( Hacim – ft3 ve m3 / ağırlık – libre ve kg cinsinden)
- CSC onay plakası ( Bu plakanın standartları ve içermesi gereken bilgiler
CSC’de açıklanmıştır.)
- Ek bilgi plakası ( Eğer CSC plakasında ek maddeler olarak
açıklanmıyorsa) - üretim malzemesi, kullanılan boya vs. gibi teknik
bilgiler
- Uyarı Markaları – çıkartmaları ( HC’ler için yükseklik bilgisi, şerit
markalaması, forklift cepleri, standarttan geniş konteyner markalaması gibi.)
Opsiyonel (isteğe bağlı)Markalama Bu
markalama; adından da anlaşılacağı gibi, ISO 6346’da zorunlu olmayan
marka-işaretlerden oluşup, üretici veya operatörün kullanım amacına göre
çeşitlidir. Kısaca aşağıdaki şekilde sınıflandırılabilir;
- İlave yükseklik ve genişlik uyarı markalamaları
- Çeşitli üretici talimat ve uyarı çıkartmaları
- MMax. Payload veya net yük kapasitesi markalaması
Standartlara uygun
olarak üretilen ve işletilen bir konteynerin normal
şartlarda(kazalar-kayıplar-aşırı yıpranma vs. hariç tutulduğunda) ticari
kullanım ömrü 10-15 yıl arasındadır. Dünya konteyner mevcudu istatistikleri
incelendiğinde; çeşitli tip ve boyutlarda 1960 yılında toplam 18.000 teus olan
dünya filosunun, 2008 yılı itibari ile yaklaşık 25milyon teus(16.200.000
adet)’ a çıkmış olduğu görülmektedir. Yıllık olarak yaklaşık 3milyon teus yeni
konteyner üretimi yapılmaktadır. Konteyner filosundaki yıllık değişim, ihtiyaca
göre yaklaşık%5 ile %10 arasında hep artış yönünde olmuştur. Buna göre
bir tahmin yapılacak olursa; günümüz itibari ile mevcut konteyner filosunun
yaklaşık 27milyon teus olduğu söylenebilir. 2008 yılında dünya genelinde
150milyon teus dolu konteyner hareketi olduğu tahmin edilmekte ve bu rakam
deniz yoluyla taşınan tüm yükler içinde ton bazında %13’e karşılık gelmektedir.
1 Şubat 2009 tarihi
itibari ile dünya mevcut konteyner gemi filo kapasitesi; çalışır durumdaki 6044
gemide, toplamda 13,1milyon teus’dur. Yine aynı tarih itibari ile sipariş
listesinde; 2011 yılı ortalarına kadar teslim edilecek çeşitli boyutlarda,
6,2milyon teus kapasiteli 1147 gemi mevcuttur. Bu rakamlar, konteyner
taşımacılığının hızla gelişen ne denli büyük bir sektör olduğunu bir kez daha
gözler önüne sermektedir.
Bu kadar büyük gelişen
bir sektörde, konteyner standartlarını belirleyen mevcut kurallar bütününün
sıkı bir şekilde uygulanması, gelişen teknolojiye paralel olarak güncelliğinin
ve uygulanabilirliğinin korunması, her yönü ile sürekli gelişmekte olan bu
modelin kontrolünün sürekliliğinin sağlanması açısından hayati önem taşımaktadır.
Elbette ki bu mekanizmanın işlerliğinde, kural koyucu ve
uygulayıcılarının yanı sıra, operatörlere de önemli görev ve sorumluluklar
düşmektedir.
Kısaltmalar ve Sözlük:
- IMO: International
Maritime Organization
- ISO: International
Standards Organisation
- B.I.C: The
Bureau International des Containers et du Transport Intermodal
- CSC: International
Convention for Safe Containers – 1972
- MARAD: The
United States Maritime Administration
- ASA: American
Standards Association
- Teu: Twenty
feet equivalent unit
- Feu: Forty
feet equivalent unit
- HC: High
Cube – 9ft 6inch yüksekliğinde konteyner.
- Libre: Ağırlık
birimi olup, 1 libre= 0.454kg.
- Max. Operating Gross Weight:
Konteynerin içindeki yükü ile birlikte izin verilen max. ağırlığıdır.
- Tare
Weight: Konteynerin devamlı sabit ekipmanı ile birlikte boş
ağırlığıdır
- Max.
Payload veya Net yük kapasitesi: Max operating gross weight ile tare
weight’in farkı yani konteynerin taşımasına izin verilen max. yük miktarıdır.
- Inter-modal
Taşımacılık: Demiryolu,kara ve deniz taşımacılığını birleştiren
kombine sistem
- Autotainer: Otomobil
taşıma amaçlı kullanılan ve içlerinde otomobilleri emniyetli ve asgari yer
kayıpları ile taşımaya uygun düzenekler bulunan konteynerler.
- Elleçleme: Gümrük
gözetimi altındaki eşyanın asli niteliklerini değiştirmeden, istiflenmesi,
yerinin değiştirilmesi, büyük kaplardan küçük kaplara aktarılması,kapların
yenilenmesi veya tamiri, havalandırılması,kalburlanması,karıştırılması(Bknz.
Türk Dil kurumu Sözlüğü)
- Corner
Fitting: Konteynerin 8 köşesine monte edilen ve elleçleme/istifte
kullanılan güçler
KONTEYNER TİPLERİ (Types Of Contaıner)
Bazı ticari yazışmalarda
bu tip konteynerlere "dry van" veya " standart" denilmesine
rağmen, çoğunlukla " genel amaçlı " terimi daha uygundur.
Uluslararası kullanıma uygun olarak uzunluk ve genişlik açısından dış ölçüleri
sabit, yükseklikleri farklı olabilir. Konteynerin kapısı kapatıldığında su ve
hava geçirmez özelliği vardır. Konteyner imalinde kullanılan malzeme hem taşıma
kapasitesi hem de volüm göz önüne alınarak seçilir. Genellikle çelik ve
alüminyum kullanılır. Çelik konteynerlerin yükleme kapasitesi daha azdır, çünkü
çelik daha ağırdır.
Genel Amaçlı konteyner (General Purpose Container, Dry Container)
Standart konteynerler
genel amaçlı yüklerin taşındığı ve en sık kullanılan konteynerdır. Standart
konteynerin tüm duvarları kapalı olup, ön ve (ya) arka kapıları bulunmaktadır.
Genel kargo yükler için dizayn edilmiş olup, konteynerin kapısından geçebilecek
ve içine sığabilecek tüm yüklerin taşınabilmesi mümkündür. Ölçüleri genellikle
20' ve 40' olmakla birlikte 45' ve hatta son dönemde 54' uzunlukta konteynerler
kullanılmaya başlamıştır.
High Cube Konteyner (High Cube Container)
Standart konteynerlerle
yapısal olarak benzer olmakla birlikte yüksekliği 2591mm olan box
konteynerlerden 2896mm yüksekliği ile daha hacimli bir yüklemeye olanak sunan
bir konteyner tipidir. Genellikle 40' olarak üretilmiştir. Kullanım alanı her
tür kuru yük, hafif ve hacimli yükler ve yüksekliği 2,7m’ye kadar olan gabari
yüklerin taşınmasında kullanılır.
Soğutuculu Konteynerler (Refeer Container, Refrigerated Container)
Bu konteynerler, içinde
soğutma ünitesi barındırır. Yolculuk boyunca çalışmaya devam eden bu ünite,
konteyneri istenilen ısı aralığında tutar. Özellikle bozulma ihtimali olan taze
sebze ve meyveler, dondurulmuş gıdalar, et ve et ürünleri, çikolatalar gibi
gıda ürünleri, ilaçlar vb. soğutuculu konteynerler ile taşınmaktadır.
Üstü Açık Konteynerler
(Open Top Container)
Üstü açık konteynerler
özellikle yüksekliği fazla yüklerin taşınmasında kullanılmak amacıyla dizayn
edilmişlerdir. Genellikle yükleme sonrasında konteynerin üst kısmında bulunan
deliklere çelik çubuklar monte edilmekte ve konteynerin üstü branda ile
kapatılmaktadır. Kapıdan sığmayan yükler üst taraftan yüklenebilir. Brandanın
sağladığı esneklik sayesinde standart konteynerler için yüksek olan yükler bu
konteyner ile kolayca taşınabilmektedir.
Üstü Açılabilir
Konteynerler (Hard top Container)
Üstü açılabilir
konteynerler özellikle ağır ve uzun yükler ile kapıdan yüklemenin zor olacağı
durumlarda kullanılmaktadır. Bu tip konteynerlerin açılabilir çelik tavanı
olması sayesinde standart konteynere yüklenmesi oldukça güç olan yükler
konteynerin üstü açılarak tavandan kolaylıkla yüklenebilir.
Açık konteyner (Flatrack
Container)
Açık konteynerlerin yan
duvarları ve tavanı yoktur. Bu nedenle, standart ve üstü açık konteynerlere
sığmayan (üstten ve yandan) yüklerin taşınmasında kullanılır. Özellikle iş
makinesi, araç, jeneratör gibi ağır, yüksek ve(ya) geniş yüklerin taşınmasında
tercih edilmektedir. 2 çeşidi vardır:
Flat Rack Container with
Four Freestanding Posts
Flat Rack Container with
Collapsible End
Platform
konteyneri (“Plats” – Platform Container)
Bu taşıma ekipmanları yapısal olarak yalnızca taban platformu biçimindedir. Uç ve yan duvarları yoktur. Küçük alanda ağır tonajlı taşımaya uygundur. Genellikle 20' ve 40' ölçüde üretilmektedir. Doğal kullanım alanları gabari yükler ile ağır tonajlı yüklerdir.
Havalandırmalı
Konteynerler (Ventilated Container)
Tepe ve taban profillerinde yer alan havalandırma kanallarından doğal hava dolaşımına izin veren konteyner tipidir. Genellikle 20' olarak üretilmektedir. Doğal kullanımı havadar ortamda taşınması gerekli yüklerdir. En yaygın olarak yeşil kahve tanelerinin taşınmasında kullanılmaktadır.
Tank konteynerti (Tank
Container)
Tank konteynerler sıvı
veya gaz haldeki yüklerin taşınmasında kullanılmaktadır. Silindirik bir tank
çelik dikdörtgen konstrüksiyon yapının içine yerleştirilmiştir. Taşıma
sırasında yükün sarsıntılar sonucu çalkalanmasını önlemek maksadıyla tankın
minimum %80’i dolu olmalıdır. Ancak sıcaklık ile oluşacak genleşmenin tehlike
oluşturmaması için de tankın doluluk oranı %95’i geçmemelidir.
Dökme yük konteyneri
(Bulk Container)
Bu tip konteynerler
tavan kısmında 3 adet yükleme kapağı ve kapı kısmında yer alan 2 adet tahliye
kapakları olan konteynerlerdir. Genellikle 20' olarak üretilmektedir. Doğal
kullanım alanı tahıl, hayvan yemi, baharat vb. yüklerin taşınmasıdır.
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
KONTEYNER İLE
İLGİLİ GÜMRÜK İŞLEMLERİ
Konteyner;1972
tarihli uluslararası Konteynerlar ile İlgili Gümrük Sözleşmesi’nin 4 no.lu
ekinde yer alan teknik şartlara uygun olarak imal edilmiş, yine bu Sözleşmenin
5 No.lu ekinde gösterilen yöntemlerden birine göre onaylanmış, iç hacmi en az
bir metreküp olan ve taşıma işlerinde kullanılan büyük sandık, müteharrik
sarnıç veya benzeri özellikleri olan bir taşıma aracıdır.
Türkiye’ye
girişi yapılacak konteynerın sahibi, işletmecisi veya bunların temsilcileri
tarafından Giriş Konteyner Kayıt ve Takip Formunun ilgili bölümleri
doldurularak giriş gümrüğüne ibraz edilir. Giriş Konteyner Kayıt ve Takip Formu
Giriş (A), Mükellef (B) ve Çıkış (C) olmak üzere 3 parçadan oluşur.
Konteynerın
sahibi, işletmecisi veya bunların temsilcileri tarafından giriş gümrüğüne
verilen Giriş Konteyner Kayıt ve Takip formunun (A) nüshası gümrük idaresince
alınır ve (B) ve (C) parçalarına giriş tescil tarih ve sayısı işlenerek
ilgilisine geri verilir. Bundan sonra Konteynerın Yurda Geçici Girişine izin
verilir.
Konteynerın
Yurtta Kalma Süresi ‘’Giriş Konteyner Kayıt ve Takip Formunun tescil tarihinden
itibaren 6 aydır. Bu süre içinde yeniden ihracı zorunludur. Ancak,
taahhütnamede belirtilen 6 aylık sürenin bitiminden önce olmak kaydıyla sahibi,
işletmecisi veya bunların temsilcilerinin yazılı talebi üzerine ilgili giriş
gümrüğünce 6 ayı geçmemek şartıyla ek süre verilir.
Sözleşme
hükümleri çerçevesinde, geçici ithalat yoluyla yurda girişine izin verilen
konteynerların, giriş veya varış gümrük idare amirince en yakın güzergahı takip
etmek koşuluyla bir defaya mahsus olmak üzere dahilde taşınmasına izin verilir.
Ancak, izin verilen konteynerları dahilde taşıyan veya çeken araçlar, mutlaka
Türk plakalı ya da bayraklı olmak zorundadır.
Konteynerların
Çıkış İşlemleri için çıkışı yapılacak konteynerın sahibi, işletmecisi veya
bunların temsilcileri Giriş Konteyner Kayıt ve Takip Formunun (B) ve (C)
parçalarını çıkış gümrük idaresine ibraz eder. İlgili gümrük idaresi çıkış
tescil tarih ve sayısını (B) ve (C) parçalarına işleyerek konteynerın
yurtdışına çıkışına izin verir. Süresi içinde yurt dışı edilmeyen konteynerlar
için giriş gümrük idaresince sahibi, işletmecisi veya bunların temsilcilerine
yurt dışı etme işlemlerinin tevsiki istenir. Tebligat tarihinden itibaren 30
(otuz) günlük süre içerisinde konteynerın yurtdışı edildiği tevsik edilemediği
takdirde;
a) Giriş gümrük
idaresince konteynıra ait hesaplanan Gümrük Vergisi , 4458 sayılı Gümrük
Kanunu’nun 238 inci maddesi uyarınca tahakkuk ettirilecek ceza ve aynı Kanunun
207 nci maddesinin (b) bendi uyarınca hesaplanacak faizin tahsiline başlanır.
b) Ayrıca bu
süre içinde çıkışı ispat edilemeyen konteynırların yakalanıp en yakın gümrük
idaresine teslim edilmesi hususunda da İçişleri Bakanlığı’na bildirimde
bulunulur.
Süresinden Sonra
Çıkarılan Konteynırlar Hakkında ilgili gümrük idaresince 4458 sayılı Gümrük
Kanunu’nun 238 inci maddesi uyarınca tahakkuk ettirilecek ceza ve aynı Kanunun
207 nci maddesinin (b) bendi uyarınca hesaplanacak faiziyle tahsil edilir.
Uluslararası
Konteynırlarla İlgili Gümrük Sözleşmesi’nin Teknik Şartlarını Taşımayan
Konteynırların geçici girişine izin verilmez. Ancak, konteynır içindeki eşyanın
tam tespiti yapılarak, teknik şartları taşıyan ve uygunluk belgesini haiz bir
başka konteynıra gümrüğün gözetiminde aktarılmasına izin verilebilir. Sözleşme
kapsamında yer almayan konteynırların geçici ithaline Gümrük Kanunu’nun 133
üncü maddesi uyarınca kısmi muafiyet yoluyla geçici ithalat rejimine tabi
tutularak izin verilir.
Geçici olarak
çıkarılacak konteynerların yurt dışında kalma süresi 3 (üç) yıldır. Geçerli
mücbir sebep belgesi ile birlikte süresi içerisinde müracaat edilmesi kaydıyla
süre uzatım talepleri, gümrük mevzuatı çerçevesinde ilgili çıkış gümrük
idaresince incelenerek, sonuçlandırılır. Süresi geçtikten sonra geri getirilen,
hiç getirilmeyen veya kesin ihracata dönüştürülen konteynerlar hakkında Gümrük
Yönetmeliği’nin 567 nci maddesi hükümleri uygulanır.
Uluslararası
Sözleşme veya Gümrük Yönetmeliği hükümlerine aykırı harekette bulunanlar
hakkında, 5607 sayılı Kaçakçılıkla Mücadele Kanunu, 4458 sayılı Gümrük Kanunu
ve diğer mevzuat hükümleri uyarınca yasal işlem yapılır.
KONTEYNER
TAŞIMACILIĞI FAALİYETLERİ
Gittikçe artan
ticaret hacmi ve mal hareketlerinin Dünya üzerinde çeşitlenmesi ürünlerin
konsolidasyonunu zorunlu hale getiriyor. Uluslararası ticarete konu olan yükler
bazen bir konteynerin tamamını dolduramadığında farklı alıcısı olan
yükler parsiyel olarak bir konteynerde
taşınabiliyor. İşte bu noktada Komple Konteyner (FCL)
ve Parsiyel Konteyner (LCL) taşımaları karşımıza
çıkmakta.
Eğer taşınacak
olan yük bütün konteyneri kapsıyorsa buna (Full Container Loading) komple
konteyner yükü diyoruz. Bu tür FCL yüklemelerde
mal sahibi gemi acentesiyle ya da forwarder firmayla belli dönemler için
sözleşme yapabilir. Tabi ki gemi acentesiyle sözleşme yapabilmek için yıllık
düzenli ve belirli bir kapasitenin üzerinde taşıma yapmak gerekli. FCL yükler
limana geldiğinde yük sahipleri istedikleri takdirde konteyneri kendi
depolarına getirtip boşaltabileceği gibi, hizmet aldıkları lojistik şirketinin
deposuna da boşaltma yapabilir. Tabi ki bu durumda Konteyner liman sahası
dışına çıktığı için gemi acentesi ya da forwarder firmaya bir geçici
kabul taahhütnamesinin imzalanması gerekir.
Bir konteyneri
dolduramayan (Less Than Container Load) LCL yüklemelerde
ise; konteynerin içine iki ya da daha fazla alıcısı olan yükler konsolide
edilerek yüklenir. Konteyner limana geldiğinde alıcıların gümrükçüleri
kontrolünde açılarak mal sahipleri yüklerini alırlar. LCL yüklemeler;
daha önceden alınan bilgiler doğrultusundan ya limanda ya da lojistik
şirketinin deposundan gerçekleşir.
FCL/LCL: İki ya da daha fazla ihracatçının
yükü tek bir konteynere yüklenir ve ithalatçı tek firmadır.
LCL/FCL: Bir ihracatçı tarafından yüklenen
konteyner de iki ya da daha fazla ithalatçının yükü vardır.
FCL/FCL: Komple konteyner yükünün bir
ihracatçısı ve bir ithalatçısı olduğu durumdur.
LCL/LCL: Konteynere yüklenen parsiyel
yükün bir ihracatçısı ve bir ithalatçısı olduğu durumdur.
Dünya’da
Konteyner Taşımacılığı
Uluslararası
ticaretin gelişmesi her geçen gün taşıma modlarının üzerine daha fazla yük
binmesine sebep oluyor. Her yıl dünya çapında büyüyen ekonomiler, gelişmekte
olan ülkelerde ortaya çıkan satın alma gücü yüksek bir orta sınıf, lüks
tüketimin yeni ürün gruplarıyla çeşitlenmesi gibi saymakla bitiremeyeceğimiz
etkenler bu yükün artmasına sebep olan yegane faktörlerden.
Denizyolunda
yapılan konteyner taşımacılığı ise dünya üzerinde bu yükün büyük bir
kısmını taşırken artan dış ticarete karşılık verebilmek için her geçen gün daha
da genişliyor. Taşıma kapasitesi yüksek yeni gemilerin inşası, limanlara olan
yatırımların artması, ve buralarda elleçlenen konteynerlerin daha hızlı işlem
görebilmesi için yapılan ekipman yatırımlarını bu noktada sayabiliriz.
Geçtiğimiz yıl uluslararası sularda tam 150 milyon TEU konteyner taşınırken 600
milyon TEU da konteyner elleçlendi. Önümüzdeki yıl ise bu oranın yaklaşık %20
oranında artması bekleniyor. Şüphesiz bu artışa cevap verebilmek; ancak yeni
yatırımların yapılmasıyla mümkün olabilir.
Konteyner Taşımacılığı Yapan Şirketler
Bu taşımacılığın
tarihini 1930’larda ortaya çıkan konteyner fikrine
dayandırmıştık. Daha sonraları 1956’da Houston’a düzenlenen
ilk seferden yaklaşık 10 yıl sonra da Avrupa, konteyner seferleriyle
tanışmıştır. Konteyner fikrinin babası Mc Lean kurucusu
olduğu Sea Land ise ilk düzenli konteyner hattı olarak
tarihte yerini almıştır.
İlk düzenli konteyner hattı Sea Land
Bu yıllardan
sonra belirli güzergahlarda açılan hatlar sayesinde konteyner taşımacılığı
hızla gelişmiştir. İlk yapılan seferde kullanılan 60 TEU’luk geminin yerini
şimdilerde 12.000-15.000 TEU’luk gemiler almıştır. Günümüzde ise bu sayının
daha üstünde kapasiteye sahip olması planlanan gemilerin inşası için çalışmalar
devam ediyor.
Konteyner
taşımacılığında genel anlamda 2 tip gemi kullanılır diyebiliriz. Bunların
biri Ana Gemi dediğimiz büyük taşıyıcı gemiler, diğeri ise Feeder yani
Besleme Gemiler. Her ülkede yer alan limanlar aynı özelliklere sahip olmadığı
için her geminin her limana yaklaşmasını bekleyemeyiz. Bu sebeple Dünyadaki
büyük limanlardan yola çıkan konteynerler bazı aktarma limanlarında gemi
değiştirerek feeder gemilere yüklenir ve varış noktasına ulaşırlar. Mesela
Türkiye-Çin hattında direkt seferler fazla yapılmamaktadır. Bu sebeple Çinden
kalkan bir konteyner gemisi genellikle Mısırın Port Said Limanına yanaşır
ve burada Türkiye’ye gelecek olan diğer yüklerle Çin yükleri konsolide edilerek
feeder gemilere yüklenir ve Türkiye’ye ulaşır. Ayrıca iki ülke arasında yapılan
ticaret hacmi de düzenli hat oluşmasını sağlayan bir diğer
durum olarak değerlendirilir.
Konteyner
taşımacılığında direkt ve aktarmalı olmak
üzere 2 tip servis kullanılır. Yukarıda da söylediğim gibi yeterli miktarda yük
hacmi oluşmayan iki nokta arasında gerçekleşen operasyonlarda konteynerler
aktarmalı olarak taşınırken, kapasitenin bir gemiyi doldurabildiği durumlarda
ise direkt seferler gerçekleştirilir. Tabi ki bu hattın devamlılığını
sürdürebilmesi için de var olan kapasitenin azalmadan devam etmesi gerekir.
Dünya’nın büyük
limanları arasında gerçekleşen bu taşımalarda genellikle çok uluslu ya da büyük
şirketler faaliyet gösterir. Bu nedenle konteyner taşımacılığında küçük
firmaları pek göremeyiz. 2011’de ki sayılara baktığımızda Dünya çapında en çok
konteyner taşıyan şirket Danimarkalı MAERSK. Bu şirketi ise MSC,
Hapag Lloyd,Evergreen CMA CGM, Hamburg-Süd gibi dünya devleri izliyor.
Konteyner
taşımacılığı sektöründe yer alan bu firmalar, dönem dönem düzenledikleri Navlun
Konferansları ile hizmet verdikleri güzergahlardaki genel navlun
seviyesini düzenlerler. Ayrıca; hatlardaki rekabeti azaltmak, oluşması muhtemel
riskleri en aza indirgemek, ve karşılarına çıkabilecek yeni taşıyıcılara karşı
önlem almak da bu konferansların konuları arasındadır.
Geçtiğimiz
yıllarda sektörde yaşanan firma birleşmeleri bu durumun en doğru
göstergelerinden. Önümüzde ki yıllarda durum böyle devam ettiği müddetçe
sektörde küçük ve orta ölçekli firmalar barınamaz hale gelecek ve var olan
devler gelişmelerini sürdürecekler.
Yurtdışında bunu kullanarak oldukça başarılı konteyner ev yapıları çalışılıyor. Enteresan pencere ve kapı çıkışlarıda mevcut.
YanıtlaSilBu konteynerler çok işe yarıyorlar. Bunlar gibi birçok konteyner türü de var. Şantiye konteyner, konteyner ev, konteyner ofis, wc duş gibi birçok konteyner türü de bulunuyor. Yaklaşık 1 yıl önce İzmir'de bulunan arazim için konteyner ev inşa ettirdim, çünkü konteyner ev fiyatları https://karmod.com/ürünler/konteyner çok ucuz ve tam bir f/p ürünü.
YanıtlaSil