Temel Lojistik Terminolojisi
"Lojistik Kalp gibidir. Durunca Hayat durur."
DENİZYOLU TERMİNOLOJİSİ (Lojistik Terminolojisi)
1. Deniz Yolu Taşımacılığı nedir? Deniz Yolu Taşımacılığının Temel Bileşenlerinden olan Layner (Liner) ve Tramp Taşıma Türü nedir, açıklayınız.
Uluslararası
yük taşımacılığında en yaygın kullanılan taşıma türüdür. Taşıma tipleri
arasında en düşük maliyetli ve güvenli olanıdır. Çok büyük miktardaki ürünler
ile konteynırlanabilen ürünler denizyolu ile taşınır.
Havayoluna
göre 22, karayoluna göre 7, demiryoluna göre 3.5 kat daha ucuz olmasından
dolayı dünyada en çok tercih edilen ulaşım şeklidir.
Layner Taşımacılık: Layner Taşımacılığı
düzenli sürekli ve tarifeye dayalı biçimde hizmet sunan taşımacılık biçimidir.
Bu hizmet türünde zamanlama esastır. Gemiler hizmetlerini belirli bir tarife
uyarınca sürdürürler. Hangi limanlara ne zaman uğranacağı sefer programlarında
belirtilir. Böylelikle yükleyiciler taşıtma gereksinimleri konusunda önceden
bilgi edinirler.Layner taşımacılığı taşıma türleri içinde en yüksek maliyetli
olanıdır.
Tramp Taşımacılık: Tramp taşımacılığı
yük olan limanlar arasında hizmetin yapılması biçiminde gözükür. Laynercilikte
hizmet esasken tramp taşımalarında yük esastır. Mutlaka uyulması gereken bir
sefer tarifesi söz konusu değildir. Hizmet, yükün olduğu limanlara kayar, aynı
limanda sürekli olarak kalmaz. Bu nedenle taşıtan için tramp hizmetlerinde
istikrar yoktur. Trampçılık ekonomik değeri düşük olan yükleri kapsar. Kömür,
maden cevheri, ham petrol, tahıl, şeker, fosfat, gübre, çimento, tuz bu
türdendir. Bir geminin aynı tür yükü alabileceği en fazla şekilde ağzına kadar
doldurarak en uygun maliyetli taşımacılığı hedeflemektedir.
2. Deniz Yolu
Taşımacılığının Avantajları ve Dezavantajları nelerdir?
• Avantajları:
1. En
düşük maliyetli taşıma modelidir.
2. Çıkış-varış
limanları arasında herhangi bir transit geçiş ve gümrük işlemi yoktur.
3. Diğer
yöntemlere göre daha az yatırım gerektirir.
• Dezavantajları:
1. Elleçleme
sayısı fazla ve dış kaynak kontrolündedir.
2. Mal
hasar riski yüksektir.
3. Çok
yüksek transit zamanları söz konusudur.
4. Hava
şartlarından transit zamanı ve mal güvenliği açısından yüksek düzeyde etkilenme
yaşanır.
5. Kalkış-varış
zamanı esnekliği çok düşüktür.
3. Deniz Yolu Taşımacılığında kullanılan en önemli belge olan Deniz Konşimentosu nedir açıklayınız.
3. Deniz Yolu Taşımacılığında kullanılan en önemli belge olan Deniz Konşimentosu nedir açıklayınız.
DENİZ
KONŞİMENTOSU (Bill of Lading): Deniz taşımacılığında en önemli olan belge
konşimentodur. Bir gemi şirketinin veya onun yetkili acentesinin veya yükleme
limanında acentesi yoksa gemi kaptanının malı yükletene verdiği, malların
teslim alındığını ve kararlaştırılan limana kadar taşınacağını gösteren bir
belgedir.
1.Havayolu
pilotu olmak için hangi lisanlara sahip olmak gerekir?
Havayolu
pilotu olmak için CPL(Ticari Pilot Lisansı) ,IR(aletli uçuş yetkisi)
+ATPL(Havayolu Nakliye Pilotu Lisansı) lisansına sahip olmak
gerekir.
2.Havayolu
kargo taşımacılığında kargo türleri nelerdir? Birer cümle ile açıklayıp örnek
veriniz.
• Genel
Kargolar
Özel
bir depolama veya hizmet gerektirmeyen, kuru ve temiz kargoya genel kargo
denir.
Örn: tekstil taşımacılığı.
Örn: tekstil taşımacılığı.
• Özel
Kargolar
Taşıma ve
depolama sürecinde özel işlem gerektiren kargolardır. Özel kargolar:
- Canlı
Hayvanlar
- Bozulabilir
Gıda Maddeleri
- Islak
Kargolar
- Ağır
Kargolar
- Kıymetli
Kargolar
- Diplomatik
Kargolar
- Diğer
Özel Kargolar
• Tehlikeli
Maddeler
Tehlikeli
maddeler; zehirli, patlayıcı veya alev alabilen maddeler; bu maddeleri ihtiva
eden bazı cihazların içinde de bulunabilen zehirli, çözücü veya yoğunlaştırıcı
madde içeren makine kısımları; cıva doldurulmuş bölümleri bulunan ölçüm
cihazları gibi maddelerdir. Tehlikeli maddelerin havayolu ile nakliyesine
sadece özel durumlar ve belirli şartlar altında izin verilir. Havayoluyla
taşınmaya uygun olmayanlar tasıma sürecinden tamamen çıkarılırlar.
3.Apron
nedir?
Apron,
havaalanlarında uçakların park pozisyonlarını aldıkları, yakıt aldıkları ve
uçaklara yüklemenin yapıldığı alanlardır.
İHRACAT
SÜRECİ (Lojistik Terminolojisi)
1. İhracat
sürecini kısaca açıklayınız.
Ön görüşmeler ve
yazışmalar
Fiyat belirlenir
Ödeme şekli
belirlenir.
Teslim şekli belirlenir.
İhracat şekli
belirlenir.
İhracatta
kullanılacak belgeler hazırlanır.
Mal yüklenir ve
alıcıya teslim edilir.
Ödeme
anlaşıldığı şekilde teslimat öncesi ve ya sonrası yapılır.
2. INCOTERMS
nedir?
INCOTERMS
2010’a göre teslim şekillerden 5 tanesini yazınız.
INCOTERMS,
Uluslararası Ticaret Odası (ICC) tarafından uluslararası ticarette kullanılan
terimlerin bir standarda kavuşturulması amacıyla uygulamaya konulan bir
programdır.
TÜM TAŞIMA
MODLARINI KAPSAYAN KLOZLAR
EXW Fabrikada
Teslim
FCA Taşıma
Vasıtasının Yanında Teslim
CPT Taşıma
Ücreti Ödenmiş Teslim
CIP Taşıma
Ücreti ve Sigorta Ödenmiş Teslim
DAT Terminalde
Teslim
DAP Belirlenen
Noktada Teslim
DDP Gümrük
Vergileri Ödenmiş Teslim
SADECE DENİZ
YOLUNU KAPSAYAN KLOZLAR
FAS Geminin
Yanında Teslim
FOB Gemiye
Yükleyerek Teslim
CFR
(C&F) Mal Bedeli, Navlun Ödenmiş Teslim
CIF Mal
Bedeli, Sigorta, Navlun Ödenmiş Teslim
3- Aşağıdaki terimleri kısaca açıklayınız.
3- Aşağıdaki terimleri kısaca açıklayınız.
Peşin Ödeme:
İhracat bedelinin ihracattan önce tahsil edildiği ödeme şeklidir.
Konsinye
ihracat: Kesin satışı daha sonra yapılmak üzere yurt dışındaki alıcılara,
komisyonculara, ihracatçının yurt dışındaki şubelerine mal gönderilmesidir.
Ticari
Fatura: satılan bir malın niteliği, ölçüsü ile birim satış fiyatını ve toplam
bedelini gösteren bir belge.
Akreditif:
İthalatçının talebine dayanarak bir banka tarafından ihracatçıya verilen,
belirli şartların yerine getirilmesi koşuluyla sattığı mal ve hizmetlerin
bedelini ödeyeceğini garanti eden bir taahhüttür.
Menşe
Şahadetnamesi: Malın menşeini yani üretildiği yeri, hangi ülkeye ait olduğunu
gösteren belgedir.
SCOR MODELİ
1. Scor
Modeli nedir?
1996
yılında bir grup araştırmacı ve şirketin çalışmaları sonucunda müşteri
memnuniyetini amaçlayan tedarik zincirinin yönetimi için standart bir
metodoloji sağlayan bir modeldir.
2. Scor
Modeli seviyeleri nelerdir?
1.Seviye(Süreç
Tipleri)
Planlama,
Tedarik, Üretim, Dağıtım, İade
2.Seviye(Süreç
Kategorileri)
3.Seviye(Süreç
Elemanları)
4.Seviye(Görevler
ve Faaliyetler)
3. Scor
Modeli’nin sağladığı avantajlar nelerdir?
Scor
ile süreçlerin optimizasyonu, stok maliyetlerinde düşüş, müşteriye
teslimat zamanında iyileşme, dev bir tedarik zinciri oluşumu, süreçlerde
standardizasyon…
TERSİNE
LOJİSTİK
1.Tersine
lojistik uygulanmasının temel nedenleri nelerdir?
Temel
üç sebep, ekonomik, ekolojik ve yasal sebeplerdir. Yasalar ürünün geri
toplanmasını ve yeniden değerlendirilmesini veya uygun şekilde yok edilmesini
zorunlu kılıyor olabilir. Çevreye dost üretim ve tüketim sebebi ile tersine
lojistik uygulanıyor olabilir. Ürünün yeniden değerlendirilmesi kaynak ve
malzeme kullanımı açısından ekonomik fayda sağlayacağı için tersine lojistik
uygulanabilir.
2. İleri ve
tersine lojistiğin farkı nedir?
Tedarikçiden
müşteriye yani ileri yönde lojistikte ürün, üretim biriminden birçok dağım
birimine aktarılırken, tersine lojistikte birçok toplama merkezinden gelen
ürünlerin tek bir merkeze iletimi yani “çoktan teke” taşıma söz konusudur.
İleri lojistikte paketleme düzgündür, konum-rota bilgileri belirlidir, stok
yönetimi tutarlıdır, hız önemlidir. Halbuki tersine lojistikte bu konularda tam
tersi söz konusudur. Lojistik kanalının standart olmaması, fiyatlamanın birçok
faktöre bağlı olması, pazarlama konusunda birçok ayrıntının yer alması, tersine
lojistikte rol alan birimler arasında anlaşmanın ve bilgi paylaşımının kolay ve
standart olmaması da, yine ileri lojistikten farklılaşan konulardır. Maliyetler
açısından da bazı farklılıklar söz konusudur. Örneğin tersine lojistikte stok
bulundurma maliyeti daha düşükken, nakliye ve toplama maliyeti doğal olarak
daha yüksek olacaktır.
3. Yeşil
lojistik ile tersine lojistik arasındaki farklılıklar nelerdir?
Kapalı
Çevrimli Tedarik Zinciri, Yeşil Lojistik veya Tersine lojistik, kavram veya
amaçlar açısından yakın olduklarından, birbirleri yerine kullanılmaktadırlar.
Yeşil lojistik, en temelde çevreye uyumlu, verimli taşıma ve dağıtım
sistemlerinin oluşturulması, ambalaj ve atıkların azaltılması, katı atıkların
imhası, tehlikeli atıkların imhası, emisyon ve gürültü kontrolü, lojistik
faaliyetlerinde enerji kullanımının azaltılması, malzeme kullanımının
azaltılması gibi faaliyetleri içerir. Dolayısıyla bu uygulamalar yeniden
kullanılabilir paketleme, ürünlerin geri dönüşümü ve yeniden üretimi gibi
konularda ortak alanlara sahiptirler.
LOJİSTİK
BİLİŞİM SİSTEMLERİ
1. Lojistik
bilgi teknolojileri hangi sistemleri içerir?
Lojistik
Bilgi Teknolojileri temel olarak bilgisayar sistemlerini, bilgisayar ağlarını,
bulut sistemlerini ve otomatik tanıma ve veri toplama sistemlerini içerir
2. Talep tahmin
sistemlerinde hangi veriler sisteme girdi olarak verilir?
Bu
tür sistemlerde geçmiş dönem satış bilgileri, ürün ve müşteri ile ilgili
bilgiler, satışları etkilediği düşünülen faktörlerin listesi ve tarihsel değerleri
ve gerçekleştirilecek tahminlerde hata payının en fazla ne kadar olacağı
sisteme girdi olarak verilir.
3. Lojistikte
bilgi teknolojilerinin önemi nedir?
Ürünlerin,
doğru zamanda, doğru yerde, doğru bilgi ile sunulmasına imkan verecek olan,
anında nitelikli bilgi transferi sağlayan bilgi teknolojileri sayesinde
gerçekleştiriliyor. Müşterilere nitelikli, rakiplerine göre çok hızlı
çözümlemeler ortaya koyabilme becerisini kazandırıyor. Lojistik süreçlerde
taşıma operasyonlarından, siparişin alınmasına, sevkiyat bilgilerine, teslimat
yerleri, dönüş yükü gibi filo yönetiminin temelini oluşturan bilgi
teknolojilerine dayalı alt yapısına kadar tüm süreçler, bilgi teknolojileriyle
yönetilebiliyor.
LOJİSTİK
PERFORMANS İNDEKSİ (Ulaşım Mastır Planı ve Dünya Bankası)
1. Lojistik Performans İndeksi (LPI) nedir ?
1. Lojistik Performans İndeksi (LPI) nedir ?
Lojistik
Performans İndeksi (LPI) ülkelerin lojistik alanındaki performanslarını ölçmek için
Dünya Bankası tarafından oluşturulmuştur. Bu ölçümler her ülkede bulunan
çeşitli lojistik firmalarının çalışan ve yöneticilerine kategorize edilmiş bir
dizi sorunun sorulmasıyla ve verilen cevapların puanlarına göre belirlenerek
oluşturulur ve sıralanır.
2. Lojistik Performans İndeksi (LPI) hesaplamaları için yapılan anket sonuçlarına göre belirlenen ağırlıklı ortamalar ülkelerin hangi performanslarını belirlemektedir?
2. Lojistik Performans İndeksi (LPI) hesaplamaları için yapılan anket sonuçlarına göre belirlenen ağırlıklı ortamalar ülkelerin hangi performanslarını belirlemektedir?
Gümrükleme
İşlemleri, Altyapı, Uluslararası Taşımacılık, Lojistik Hizmet Kalitesi, Takip
Edilebilirlik, Zamanında Teslim
3.
Türkiye’nin Lojistik Performans İndeksi (LPI) sıralamasındaki yeri nedir ?
Türkiye
2007 yılında ilk defa yapılan değerlendirmede 34.sırada yer almış, 2010 yılında
tekrarlanan puanlamada ise 39.sırada kendisine yer bulmuştur.
LOJİSTİK ÜST
KAVRAMI VE TÜRKİYE ANALİZİ
1. Lojistikte dünya çapında dev bir liman olan Rotterdam limanının özellikleri nelerdir?
1. Lojistikte dünya çapında dev bir liman olan Rotterdam limanının özellikleri nelerdir?
- Çok fonksiyonlu ve bütünsel liman
- Sürdürülebilir ve yenilikçi liman
- Akıllı liman
- Hızlı ve güvenli liman
- Sosyal liman
- Temiz liman
2.
Lojistik üslerin temel özellikleri?
· Cografi konum
· Üretim merkezlerine yakınlık
· Tüketim merkezlerine yakınlık
· Gelismis bilgi ve iletisim teknolojileri altyapısı
· Liman altyapısı; teknik donanımlar
· Dagıtım merkezleri
· Sigorta hizmetleri
· Tersaneler, tamir-bakım hizmetleri
· Ambalaj-paketleme-elleçleme hizmetleri
· Transit tasımacılık için elverislilik
3. Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Sektörü Altyapı Dinamikleri nelerdir? Yazınız.
TÜRKİYE'NİN 2023 HEDEFLERİNE YÖNELİK
ULAŞTIRMA VE LOJİSTİK STRATEJİLERİ (Ulaşım Mastır Planı ve Tanyaş)
1. Neden son
yıllarda ulaştırma ve lojistik sektörüne yatırımlar hız kazanmıştır?
Türkiye’deki
mevcut taşımacılık ağının, özellikle otoyollar, kara yolları ve demir
yollarının yoğunluk bakımından, AB standartlarının gerisinde olduğu fark
edilmiştir. Bu yüzden hız kazanmıştır.
2. 2013
yılında en çok ne için yatırımlar yapılmıştır?
En
çok yatırım demir yolları için yapılmıştır.
3. Demir yolu
ulaşımı için olan 2023 Türkiye hedeflerinden üç madde yazınız.
1)
30.000 km toplam demir yolu uzunluğu
2)
Raylı taşıt sanayinin geliştirilmesi
3)
8000 yük vagonu
LOJİSTİK
OPERASYONLARINDA KALİTE YÖNETİMİ (YENİ İSO)
1. Tam zamanında üretimin en önemli amacı nedir?
1. Tam zamanında üretimin en önemli amacı nedir?
İsrafı ve zaman
kaybını önlemek
2. Kanban
sisteminin normal üretim sisteminden farkı nedir?
Normal
üretim sisteminde itme sistemi kullanılırken kanban sisteminde kanban kartları
ile çekme sistemi kullanılır
3. Lojistikte
kalite yönetimi yapıları nelerdir?
Liderlik,
bilgi, eğitim, takım çalışması, kıyaslama, tedarikçi yönetimi, iş
değerlendirme, Müşteri doyumu, operasyonel sonuçlar.
Yorumlar
Yorum Gönder