Temel Lojistik Terminolojisi

                 

                                        "Lojistik Kalp gibidir. Durunca Hayat durur."

DENİZYOLU TERMİNOLOJİSİ (Lojistik Terminolojisi)
1. Deniz Yolu Taşımacılığı nedir? Deniz Yolu Taşımacılığının Temel Bileşenlerinden olan Layner (Liner) ve Tramp Taşıma Türü nedir, açıklayınız.
Uluslararası yük taşımacılığında en yaygın kullanılan taşıma türüdür. Taşıma tipleri arasında en düşük maliyetli ve güvenli olanıdır. Çok büyük miktardaki ürünler ile konteynırlanabilen ürünler denizyolu ile taşınır.
Havayoluna göre 22, karayoluna göre 7, demiryoluna göre 3.5 kat daha ucuz olmasından dolayı dünyada en çok tercih edilen ulaşım şeklidir.
Layner Taşımacılık: Layner Taşımacılığı düzenli sürekli ve tarifeye dayalı biçimde hizmet sunan taşımacılık biçimidir. Bu hizmet türünde zamanlama esastır. Gemiler hizmetlerini belirli bir tarife uyarınca sürdürürler. Hangi limanlara ne zaman uğranacağı sefer programlarında belirtilir. Böylelikle yükleyiciler taşıtma gereksinimleri konusunda önceden bilgi edinirler.Layner taşımacılığı taşıma türleri içinde en yüksek maliyetli olanıdır.
Tramp Taşımacılık: Tramp taşımacılığı yük olan limanlar arasında hizmetin yapılması biçiminde gözükür. Laynercilikte hizmet esasken tramp taşımalarında yük esastır. Mutlaka uyulması gereken bir sefer tarifesi söz konusu değildir. Hizmet, yükün olduğu limanlara kayar, aynı limanda sürekli olarak kalmaz. Bu nedenle taşıtan için tramp hizmetlerinde istikrar yoktur. Trampçılık ekonomik değeri düşük olan yükleri kapsar. Kömür, maden cevheri, ham petrol, tahıl, şeker, fosfat, gübre, çimento, tuz bu türdendir. Bir geminin aynı tür yükü alabileceği en fazla şekilde ağzına kadar doldurarak en uygun maliyetli taşımacılığı hedeflemektedir.
2. Deniz Yolu Taşımacılığının Avantajları ve Dezavantajları nelerdir?
•  Avantajları:
1.         En düşük maliyetli taşıma modelidir.
2.         Çıkış-varış limanları arasında herhangi bir transit geçiş ve gümrük işlemi yoktur.
3.         Diğer yöntemlere göre daha az yatırım gerektirir.
•  Dezavantajları:
1.         Elleçleme sayısı fazla ve dış kaynak kontrolündedir.
2.         Mal hasar riski yüksektir.
3.         Çok yüksek transit zamanları söz konusudur.
4.         Hava şartlarından transit zamanı ve mal güvenliği açısından yüksek düzeyde etkilenme yaşanır.
5.         Kalkış-varış zamanı esnekliği çok düşüktür.
3. Deniz Yolu Taşımacılığında kullanılan en önemli belge olan Deniz Konşimentosu nedir açıklayınız.
DENİZ KONŞİMENTOSU (Bill of Lading): Deniz taşımacılığında en önemli olan belge konşimentodur. Bir gemi şirketinin veya onun yetkili acentesinin veya yükleme limanında acentesi yoksa gemi kaptanının malı yükletene verdiği, malların teslim alındığını ve kararlaştırılan limana kadar taşınacağını gösteren bir belgedir.

HAVA YOLU TERMİNOLOJİSİ (Lojistik Terminolojisi)
1.Havayolu pilotu olmak için hangi lisanlara sahip olmak gerekir?
Havayolu pilotu olmak için CPL(Ticari Pilot Lisansı) ,IR(aletli uçuş yetkisi) +ATPL(Havayolu Nakliye Pilotu Lisansı)  lisansına sahip olmak gerekir.
2.Havayolu kargo taşımacılığında kargo türleri nelerdir? Birer cümle ile açıklayıp örnek veriniz.
•   Genel Kargolar
Özel bir depolama veya hizmet gerektirmeyen, kuru ve temiz kargoya genel kargo denir.  
Örn: tekstil taşımacılığı.
•   Özel Kargolar
Taşıma ve depolama sürecinde özel işlem gerektiren kargolardır. Özel kargolar:
-          Canlı Hayvanlar
-          Bozulabilir Gıda Maddeleri
-          Islak Kargolar
-          Ağır Kargolar
-          Kıymetli Kargolar
-          Diplomatik Kargolar
-          Diğer Özel Kargolar
•   Tehlikeli Maddeler
Tehlikeli maddeler; zehirli, patlayıcı veya alev alabilen maddeler; bu maddeleri ihtiva eden bazı cihazların içinde de bulunabilen zehirli, çözücü veya yoğunlaştırıcı madde içeren makine kısımları; cıva doldurulmuş bölümleri bulunan ölçüm cihazları gibi maddelerdir. Tehlikeli maddelerin havayolu ile nakliyesine sadece özel durumlar ve belirli şartlar altında izin verilir. Havayoluyla taşınmaya uygun olmayanlar tasıma sürecinden tamamen çıkarılırlar.
3.Apron nedir?
Apron, havaalanlarında uçakların park pozisyonlarını aldıkları, yakıt aldıkları ve uçaklara yüklemenin yapıldığı alanlardır.

İHRACAT SÜRECİ (Lojistik Terminolojisi)
1. İhracat sürecini kısaca açıklayınız.
Ön görüşmeler ve yazışmalar
Fiyat belirlenir
Ödeme şekli belirlenir.
Teslim şekli belirlenir.
İhracat şekli belirlenir.
İhracatta kullanılacak belgeler hazırlanır.
Mal yüklenir ve alıcıya teslim edilir.
Ödeme anlaşıldığı şekilde teslimat öncesi ve ya sonrası yapılır. 
2. INCOTERMS nedir?
INCOTERMS 2010’a göre teslim şekillerden 5 tanesini yazınız.
INCOTERMS, Uluslararası Ticaret Odası (ICC) tarafından uluslararası ticarette kullanılan terimlerin bir standarda kavuşturulması amacıyla uygulamaya konulan bir programdır.
TÜM TAŞIMA MODLARINI KAPSAYAN KLOZLAR
EXW              Fabrikada Teslim
FCA               Taşıma Vasıtasının Yanında Teslim
CPT                Taşıma Ücreti Ödenmiş Teslim
CIP                 Taşıma Ücreti ve Sigorta Ödenmiş Teslim
DAT               Terminalde Teslim
DAP               Belirlenen Noktada Teslim
DDP               Gümrük Vergileri Ödenmiş Teslim
SADECE DENİZ YOLUNU KAPSAYAN KLOZLAR
FAS                Geminin Yanında Teslim
FOB               Gemiye Yükleyerek Teslim
CFR (C&F)    Mal Bedeli, Navlun Ödenmiş Teslim
CIF                 Mal Bedeli, Sigorta, Navlun Ödenmiş Teslim 
3- Aşağıdaki terimleri kısaca açıklayınız.
Peşin Ödeme: İhracat bedelinin ihracattan önce tahsil edildiği ödeme şeklidir.
Konsinye ihracat: Kesin satışı daha sonra yapılmak üzere yurt dışındaki alıcılara, komisyonculara, ihracatçının yurt dışındaki şubelerine mal gönderilmesidir.
Ticari Fatura: satılan bir malın niteliği, ölçüsü ile birim satış fiyatını ve toplam bedelini gösteren bir belge.
Akreditif: İthalatçının talebine dayanarak bir banka tarafından ihracatçıya verilen, belirli şartların yerine getirilmesi koşuluyla sattığı mal ve hizmetlerin bedelini ödeyeceğini garanti eden bir taahhüttür.
Menşe Şahadetnamesi: Malın menşeini yani üretildiği yeri, hangi ülkeye ait olduğunu gösteren belgedir.

SCOR MODELİ
1. Scor Modeli nedir?
1996 yılında bir grup araştırmacı ve şirketin çalışmaları sonucunda müşteri memnuniyetini amaçlayan tedarik zincirinin yönetimi için standart bir metodoloji sağlayan bir modeldir.
2.  Scor Modeli seviyeleri nelerdir?
1.Seviye(Süreç Tipleri)
Planlama, Tedarik, Üretim, Dağıtım, İade
2.Seviye(Süreç Kategorileri)
3.Seviye(Süreç Elemanları)
4.Seviye(Görevler ve Faaliyetler)
3. Scor Modeli’nin sağladığı avantajlar nelerdir?
Scor ile  süreçlerin optimizasyonu, stok maliyetlerinde düşüş, müşteriye teslimat zamanında iyileşme, dev bir tedarik zinciri oluşumu, süreçlerde standardizasyon…

TERSİNE LOJİSTİK
1.Tersine lojistik uygulanmasının temel nedenleri nelerdir?
Temel üç sebep, ekonomik, ekolojik ve yasal sebeplerdir. Yasalar ürünün geri toplanmasını ve yeniden değerlendirilmesini veya uygun şekilde yok edilmesini zorunlu kılıyor olabilir. Çevreye dost üretim ve tüketim sebebi ile tersine lojistik uygulanıyor olabilir. Ürünün yeniden değerlendirilmesi kaynak ve malzeme kullanımı açısından ekonomik fayda sağlayacağı için tersine lojistik uygulanabilir.
2. İleri ve tersine lojistiğin farkı nedir?
Tedarikçiden müşteriye yani ileri yönde lojistikte ürün, üretim biriminden birçok dağım birimine aktarılırken, tersine lojistikte birçok toplama merkezinden gelen ürünlerin tek bir merkeze iletimi yani “çoktan teke” taşıma söz konusudur. İleri lojistikte paketleme düzgündür, konum-rota bilgileri belirlidir, stok yönetimi tutarlıdır, hız önemlidir. Halbuki tersine lojistikte bu konularda tam tersi söz konusudur. Lojistik kanalının standart olmaması, fiyatlamanın birçok faktöre bağlı olması, pazarlama konusunda birçok ayrıntının yer alması, tersine lojistikte rol alan birimler arasında anlaşmanın ve bilgi paylaşımının kolay ve standart olmaması da, yine ileri lojistikten farklılaşan konulardır. Maliyetler açısından da bazı farklılıklar söz konusudur. Örneğin tersine lojistikte stok bulundurma maliyeti daha düşükken, nakliye ve toplama maliyeti doğal olarak daha yüksek olacaktır.
3. Yeşil lojistik ile tersine lojistik arasındaki farklılıklar nelerdir?
Kapalı Çevrimli Tedarik Zinciri, Yeşil Lojistik veya Tersine lojistik, kavram veya amaçlar açısından yakın olduklarından, birbirleri yerine kullanılmaktadırlar. Yeşil lojistik, en temelde çevreye uyumlu, verimli taşıma ve dağıtım sistemlerinin oluşturulması, ambalaj ve atıkların azaltılması, katı atıkların imhası, tehlikeli atıkların imhası, emisyon ve gürültü kontrolü, lojistik faaliyetlerinde enerji kullanımının azaltılması, malzeme kullanımının azaltılması gibi faaliyetleri içerir. Dolayısıyla bu uygulamalar yeniden kullanılabilir paketleme, ürünlerin geri dönüşümü ve yeniden üretimi gibi konularda ortak alanlara sahiptirler.

LOJİSTİK BİLİŞİM SİSTEMLERİ
1.      Lojistik bilgi teknolojileri hangi sistemleri içerir?
Lojistik Bilgi Teknolojileri temel olarak bilgisayar sistemlerini, bilgisayar ağlarını, bulut sistemlerini ve otomatik tanıma ve veri toplama sistemlerini içerir
2.      Talep tahmin sistemlerinde hangi veriler sisteme girdi olarak verilir?
Bu tür sistemlerde geçmiş dönem satış bilgileri, ürün ve müşteri ile ilgili bilgiler, satışları etkilediği düşünülen faktörlerin listesi ve tarihsel değerleri ve gerçekleştirilecek tahminlerde hata payının en fazla ne kadar olacağı sisteme girdi olarak verilir.
3.      Lojistikte bilgi teknolojilerinin önemi nedir?
Ürünlerin, doğru zamanda, doğru yerde, doğru bilgi ile sunulmasına imkan verecek olan, anında nitelikli bilgi transferi sağlayan bilgi teknolojileri sayesinde gerçekleştiriliyor. Müşterilere nitelikli, rakiplerine göre çok hızlı çözümlemeler ortaya koyabilme becerisini kazandırıyor. Lojistik süreçlerde taşıma operasyonlarından, siparişin alınmasına, sevkiyat bilgilerine, teslimat yerleri, dönüş yükü gibi filo yönetiminin temelini oluşturan bilgi teknolojilerine dayalı alt yapısına kadar tüm süreçler, bilgi teknolojileriyle yönetilebiliyor.

LOJİSTİK PERFORMANS İNDEKSİ (Ulaşım Mastır Planı ve Dünya Bankası)
          1.  Lojistik Performans İndeksi (LPI) nedir ?
Lojistik Performans İndeksi (LPI) ülkelerin lojistik alanındaki performanslarını ölçmek için Dünya Bankası tarafından oluşturulmuştur. Bu ölçümler her ülkede bulunan çeşitli lojistik firmalarının çalışan ve yöneticilerine kategorize edilmiş bir dizi sorunun sorulmasıyla ve verilen cevapların puanlarına göre belirlenerek oluşturulur ve sıralanır.
2. Lojistik Performans İndeksi (LPI) hesaplamaları için yapılan anket sonuçlarına göre belirlenen ağırlıklı ortamalar ülkelerin hangi performanslarını belirlemektedir?
Gümrükleme İşlemleri, Altyapı, Uluslararası Taşımacılık, Lojistik Hizmet Kalitesi, Takip Edilebilirlik, Zamanında Teslim
           3. Türkiye’nin Lojistik Performans İndeksi (LPI) sıralamasındaki yeri nedir ?
Türkiye 2007 yılında ilk defa yapılan değerlendirmede 34.sırada yer almış, 2010 yılında tekrarlanan puanlamada ise 39.sırada kendisine yer bulmuştur.

LOJİSTİK ÜST KAVRAMI VE TÜRKİYE ANALİZİ
1. Lojistikte dünya çapında dev bir liman olan Rotterdam limanının özellikleri nelerdir?
-          Çok fonksiyonlu ve bütünsel liman
-           Sürdürülebilir ve yenilikçi liman
-          Akıllı liman
-          Hızlı ve güvenli liman
-          Sosyal liman
-          Temiz liman
     2. Lojistik üslerin temel özellikleri?
·         Cografi konum
·         Üretim merkezlerine yakınlık
·         Tüketim merkezlerine yakınlık
·         Gelismis bilgi ve iletisim teknolojileri altyapısı
·         Liman altyapısı; teknik donanımlar
·         Dagıtım merkezleri
·         Sigorta hizmetleri
·         Tersaneler, tamir-bakım hizmetleri
·         Ambalaj-paketleme-elleçleme hizmetleri
·         Transit tasımacılık için elverislilik

3. Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Sektörü Altyapı Dinamikleri nelerdir? Yazınız.
TÜRKİYE'NİN 2023 HEDEFLERİNE YÖNELİK ULAŞTIRMA VE LOJİSTİK STRATEJİLERİ (Ulaşım Mastır Planı ve Tanyaş)
1. Neden son yıllarda ulaştırma ve lojistik sektörüne yatırımlar hız kazanmıştır?
Türkiye’deki mevcut taşımacılık ağının, özellikle otoyollar, kara yolları ve demir yollarının yoğunluk bakımından, AB standartlarının gerisinde olduğu fark edilmiştir. Bu yüzden hız kazanmıştır.
 2. 2013 yılında en çok ne için yatırımlar yapılmıştır?
          En çok yatırım demir yolları için yapılmıştır.
3. Demir yolu ulaşımı için olan 2023 Türkiye hedeflerinden üç madde yazınız.
           1) 30.000 km toplam demir yolu uzunluğu
           2) Raylı taşıt sanayinin geliştirilmesi
           3) 8000 yük vagonu

LOJİSTİK OPERASYONLARINDA KALİTE YÖNETİMİ (YENİ İSO)
1. Tam zamanında üretimin en önemli amacı nedir?
İsrafı ve zaman kaybını önlemek
2. Kanban sisteminin normal üretim sisteminden farkı nedir?
Normal üretim sisteminde itme sistemi kullanılırken kanban sisteminde kanban kartları ile çekme sistemi kullanılır
3.  Lojistikte kalite yönetimi yapıları nelerdir?
         Liderlik, bilgi, eğitim, takım çalışması, kıyaslama, tedarikçi yönetimi, iş değerlendirme, Müşteri doyumu, operasyonel sonuçlar.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Amaç'ı Tamamlayan Kitap Hız Kitabı

Ticarette Konteyner İle İlgili Herşey

Bitkilerinizdeki Zararlı Haşereler İçin Yararlı Böcekler